Ny (okänd) titelsponsor och nya färger för Williams Racing

Några timmar efter att Toro Rossos STR14 sett dagens ljus, eller åtminstone datorskärmarnas, var det dags för dagens andras lansering – den för Williams Racing.
Williams skulle, precis som Haas, presentera sin nya titelsponsor samt liveryn för bilen.

Innan vi kommer till bilen, se bilderna nedan, ska vi bara stanna vid Williams nya titelsponsor, ett globalt telekommunikationsföretag vid namn ROKit.
Du kanske aldrig har hört talas om RKOiT och det är inte så konstigt eftersom de är på väg att lansera sin första serie produkter. De visades upp på CES i Las Vegas nyligen och är en blandning smartphones i olika klasser. ROKiT har ambitiösa planer båda i USA och internationellt, framförallt i Indien där billigare smartphone modeller säljer som glass i sommarsolen.

Men det intressanta här är att detta nu är den andra titelsponsorn för ett F1-stall, som knappt har en produkt på marknaden. Haas som var först ut med sitt lanseringsevent förra veckan, presenterade sin nya titelsponsor Rich Energy. Ett annat bolag många inte hade hört talas om innan de i november slöt ett avtal med Haas för 2019.

Bakom både Rich Energy och nu Williams titelsponsor ROKiT finns miljonärer och miljardärer. Vi ska ta en närmare titt på dem dem kommande veckorna, men det är en intressant utveckling. Praktisk taget okända märken som kommer in inte bara som sponsorer, utan som titelsponsorer till F1-stall för att skap namn åt sina varumärken.
Allt medan stora etablerade varumärken och bolag håller sig långt borta.

Nåja, vi återkommer till ämnet lite senare. Nu till ROKiT Williams Racings nya färger och livery.


Idag (tisdag) är det så dags för lansering av Renault Sport F1 och världsmästarna Mercedes kommer att köra en shakedown av sin nya W10. Den senare kommer nog vara svårt att urskilja några roligare detaljer på dock, om de nu utsmyckat bilden med den camo-livery de retats med på sociala-medier.