Ut med det nya och in med det gamla!
Eller ja på sätt och vis iallafall, den svarta bilen med gulddetaljer är historia och Haas bilen är tillbaka i sina egna färger vit, svart å grått. Det kan vara den snyggaste versionen från amerikanarna hittills.
Haas F1 Team visade igår upp designen och liveryn av sin VF20-utmanare, till det rekordbrytande 22-lopp långa FIA Formel 1-världsmästerskapet. VF20, som kommer att köras av Romain Grosjean och Kevin Magnussen, återgår till sina traditionella basfärger av grått, rött och svart i en modern restyling av ett välbekant tema.
VF20 kommer att göra sin fysiska debut onsdagen den 19 februari – öppningsdagen för testerna inför säsongen på Spaniens Circuit de Barcelona-Catalunya. Grosjean och Magnussen kommer att avtäcka bilen klockan 8 utanför Haas F1 Team garage. Magnussen kommer att åta sig körning samma dag med att Grosjean bakom ratten på torsdag – båda förarna förväntas sedan dela den tredje och sista dagen av den första testveckan.
”Jag är glad att återigen se de mer bekanta Haas Automation-färgerna, det är verkligen en livery som människor identifierar sig med.” – sa Gene Haas, grundare av Haas Automation och ordförande för Haas F1 Team.
”Ärligt talat, så hoppas jag att VF20 kommer att föra oss tillbaka till den form vi hade 2018, när vi kom på femte plats i mästerskapet. 2019 var en tuff säsong att genomlida. Vi har genomgått en riktig utbildningsprocess, en sådan kommer till alla Formel 1-stall på något stadium. Jag litar på att vi har lärt oss våra lärdomar och har använt denna kunskap för att göra VF20 till en mer konkurrenskraftig bil. Det är viktigt för mig att vi är tillbaka i mittfältskampen och ta poäng konsekvent, vi har verkligen kapaciteten och vi har visat oss som en organisation att vi kan göra det.”
Teamchef Guenther Steiner:
”Det är alltid spännande att se utvecklingen av en ny Formel 1 bil och VF20 måste utan tvekan leverera där vår förra bil inte gjorde det. Med reglerna mestadels desamma under den här säsongen, har det gjort det möjligt för oss att förbättra vår förståelse för bilen och granska oss själva mer för att hitta lösningar och applikationer som vi kanaliserat i utformningen av VF20. Förra året var definitivt ett bakslag, en jag aldrig skulle ha bett om, men du lär dig av sådana situationer – det har vi alla. Alla i teamet tvingades titta på sig själva och förstå vad de kan göra bättre. Jag ser fram emot att se VF20 göra sin bandebut. Som alltid vid testning vill man ha många saker, men massor av kilometer, tillförlitlighet och hastighet skulle välkomnas när vi gör oss redo för det första loppet i Australien.”