Turkiets GP: Presskonferrens efter loppet

Presskonferens Turkiets GP – 7 juni 2009
1. Jenson Button (Brawn GP), 1h 26m 24.848s
2. Mark Webber (Red Bull), 1h 26m 31.562s
3. Sebastian Vettel (Red Bull), 1h 26m 32.309s

TV Frågor

Fråga: Jenson, på ditt tack varv använde du ordet ”skandalöst” för att beskriva den här bilen. Det var en skandalös vinst för dig idag.
Jenson Button: Tack. Jag menar att idag var bilen den bästa den varit hela året. Vi har varit snabba på andra platser och bilen har varit lite lös och har inte riktigt passat min stil men idag var bilen enorm. Det var den egentligen. Jag vill säga ett massivt tack till alla. Det bara fortsätter att bli bättre.
Jag vet inte om denna bana passar vår bil mer än andra. Jag tror att en del av det berodde på gummit på banan, dethjälpte verkligen vår bil. Men, ja, bilen var fantastisk idag. Jag önskar att jag kunde ha alla grabbarna med på pallen. Jag hade en av mina ingenjörer men alla förtjänade attvara där eftersom de gjorde ett bra jobb.

Fråga: Mark, ett bra resultat för dig. Mer bränsle ombord i början av loppet och en två stopp strategi jämfört med din stallkamrats tre stopp strategi. Prata oss igenom det.
Mark Webber: Tja, det var en mycket bra eftermiddag för mig. Den första stinten visste jag att jag var tvungen att försöka vara kvar där ute så länge jag kunde ochdet fungerade väl. Jag lyckades även att köra ett varv längre och spara lite bränsle också. Det verkligen öppnade för mig att åka ifrån resten av fältet. Jag visste också Sebastian’s
strategi, så jag visste att jag skulle ha en chans att ta honom samt tjäna en till position. Jag visste att pallen var ganska klar, det var bara en fråga om vem av Sebastian och mig själv som skulle få andra platens bakom den här killen som var på en annan planet. Jag visste att andra stinten var avgörande för mig och jag var tvungen att gå riktigt, riktigt hårt, som vanligt som alla förare gör i loppet, men när någon är på en annan strategi så är de osynliga på banan, men det slutade bra för oss. Min ingenjör höll mig uppdaterad med vad som hände och jag körde nog i mitten stinten för att kunna hoppa Sebastian och i slutet var allt okej, vi bara vred ner motorn och förde bilen hem.

F: Sebastian, P3 för dig. Ett till bra resulta,t men tyvärr ingen vinst från pole den här gången. Men du ledde en bit på första varvet.
Sebastian Vettel: Ja, upp till kurva nio och tio. Det fungerade okej i början. Jag klarade starten längst fram. Sedan förlorade jag nästan bilen vid kurva nio och tio. Det var mitt misstag. Jag tycker hela racet att det var svårt där. Det
var lite av bak vind och det var oerhört svårt, så även på andra varvet förlorade jag nästan bilen igen, så det var ganska besvärligt. Men jag tror intedet skulle ha gjort någon större skillnad eftersom Jenson var alldeles för snabb idag, så jag tror inte jag skulle ha kunnat hålla honom ändå. Efter det visste jag min strategi. Men vi har sett att Jenson inte var bakom oss och vi öppnade ingen lucka till honom. Det var det motsatta, så jag tänkte att vi skulle byta till två stopp. Vi gjorde inte det och då givetvis i min andra stint hade jag trafik till Jenson och han var på en tyngre bränsle belastning än mig. I körde nästan om honom.
Det fanns en chans men det var ganska knepigt och efter det förlorade jag lite tid där och det visade sig att tre stopparen eventuellt inte var lika snabb som två stopps idag. Ändå ett bra resultat för stallet. Jag är inte nöjd men jag tycker vi kan vara mycket nöjda att ta andra och tredje och det blir jämnare, så det är bra.

Fråga: Jenson, det måste ha varit en trevlig stund för dig under de inledande varven när du är följde Sebastian. Ni går mot kurva nio och tio, lite vind, och han lämnar vägen.
JB: Ja, i början var jag väldigt glad att jag kom undan på andra plats. Min start var bra faktiskt från den mutsiga sidan av fältet. Sebastian täckte insidan som jag var överraskad över eftersom att gå till den smutsiga sida tyckte jag inte var den bästa idéen. Vi satt bakom honom för första halvan av varvet och sedan körde Sebastian brett i utgången av kurva tio och det var min chans. Det är svårt att köra om här och som ni kanske har vi hade satt på gränsen för mycket av rakam, så jag skulle inte ha haft möjlighet att gå om i slutet av den.

Fråga: Du var under press från Sebastian på andra stinten när han fick en lättare bränsle mängd. Hur var den situation för dig där ute?
JB: Det var okej. Jag visste att han skulleköra kort. Vi visste ungefär vilket varv han skulle stanna på. Men det är ändå aldrig en skön känsla, även när du vet att du har fått mer bränsle i bilen, att se en bil ta ikapp åtta eller nio tiondelarpå ett varv. Jag var bara tvungen att vara så konsekvent som jag kunde. Jag visste att om Sebastian var bakom mig skulle det att bli svårt att köra om, så jag tog det så lugnt i kurvorna som jag kunde för att hjälpa utgångarna och så snart som Sebastian gick i depå, pusha jag lite hårdare och fick ner varvtiderna ner en bit. Det var ännu en spännande tävling, men jag måste säga att jag personligen tycker att i tävlingarna före detta, i synnerhet Bahrain och Barcelona, att Red Bulls hade vår fart. Jag tycker verkligen det, men i dag var vi ett steg före, så det är en skön känsla.

Fråga: Mark för dig öppnades starten lite med Rubens Barrichellos långsamma start. Ge oss dina tankar från startlinjen och sedan bakom Jarno Trulli i de inledande varven.
MW: Jag fick ingen dålig start jämfört med Rubens. Han hade en mycket dålig en och Jarno hade en mycket bra
start och jag hamnade bakom Jarno i första sektorn och det fanns en hel del möjligheter att få hugga på honom. Han gjorde en del misstag på första varvet. Jag var på utsidan av kurva åtta men jag var också medveten om att jag hade Ferrari och en KERS bil bakom, och jag ville inte förlora en till position till honom. Det visade sig att Jarno körde brett, samma misstag som Sebastian gjorde, som var mycket bra för mig och jag satte bara nermitt huvud. Naturligtvis banan var annorlunda i dag, så det gjorde spelade en roll under första varvet.

Fråga: Sebastian, jag hatar att be dig igen men kan du prata oss igenom det ögonblicket på första varvet, och när du lägger tryck på Jenson i mitten fasen av loppet.
SV: Jo, som jag sa var det väldigt, väldigt blåsigt där. Lite medvind jämfört med andra dagar när jag tror att vi haft motvind. Därför var det oerhört svårt. Det finns en typ av ett dopp där som du kör igenom och jag förlorade den bakre delen och gick brett i kurva tio över ”astroturfen” och nästan förlorade bilen och mycket fart till raksträckan, så det var inga problem för Jenson attpassera mig. Sen senare i min andra stint visste jag att jag var ganska mycket lättare än han var. Jag tog i kapp kraftigt och jag tror det fanns en chans i sista kurvan. Jag försökte passera honom. Han blockerade insidan och hankörde något bredare men jag hade inte den bästa utgången ändå eftersom även jag ärmade mig sista kurvan från insidan, så det var inte heller tillräckligt för att passera honom ner i kurva ett. Det skulle ha varit för riskabelt. Efter det är det samma spel. Du känner dina däck slitas bort och då finns det inte mycket du kan göra. Självklart var jag på gasen för en del av rakan och det var inte möjligt att komma ikapp längre och det var där i grund och botten som jag förlorade loppet.

Fråga: Du fick i slutet av loppet order från stallet att inte passera Mark. Dina tankar om det?
SV: De talade inte om för mig att inte passera Mark. De sa ”Mark är snabbare”. I likhet med vad han gjorde vred
vi bara ner motorn och bara körde hem bilen. Jag menar om du startar från pole vill du vinna. Om du förlorar ledningen redan på första varvet är det inte så bra och du ser att någon annan har mycket snabbare fart. Det är inte så trevligt att se och naturligtvis då vi förlorade en position till Mark på grund strategin, så i slutet var jag trea. Naturligtvis var jag inte så nöjd med det ochfortsätta trycka på till slutet. Självklart vred vi båda ner motorerna men jag skulle hellre köra snabbt sista par varv och njuta istället för att bara köra runt utan mening.

Fråga: Jenson, vilken set up för det brittiska Grand Prixet på Silverstone.
JB: Ja, jag sa på radion till min ingenjör. Det brittiska Grand Prixet är alltid speciellt även när tiderna har varit tuffa, så komma dit ledandes mästerskapet med 26 poäng är en ganska skön känsla. Jag gläder mig åt det mycket, så vi får se vad som händer.

PRESSKONFERENS

Fråga: Jenson, upp till sju eller åtta varv från slutet var det en marginal på 20 sekunder som är ganska anmärkningsvärt.
JB: Ja, och det är första tävlingen där bilen verkligen bara har varit helt perfekt för mig. Vi har haft mycket god fart under andra race men jag har ändå funnit det svårt att köra. Men här har bilen varit fantastisk. Med tanke på var vi var på fredag har vi gjort bra förändringar under helgen. Jag tror att när banans grepp ökar hjälper det verkligen vår bil. Jag hade velat ha hela teamet på pallen med mig så det var definitivt en seger för oss alla. För att slå dessa killar är en stor seger för oss tror jag.

Fråga: Hur var däcken mot slutet av loppet eftersom marginalen till slut var 6,7 sekunder från 20 sekunder?
JB: Jag vet inte riktigt hur däcken var i den sista stinten eftersom jag backade av en hel del, för att spara motorn. Eftersom vi bara har åtta motorer per säsong måste man vara försiktig med vad du använder och när, så jag ville bevara motorn lite som jag gjorde. Däcken var bra. Jag började få lite graining men inget som skulle ha kostat oss någon tid. Jag visste också att dessa killar vred ner då jag kunde se deras varvtider ökdade, så de sista 10 varven är jag säker på att de inte var de mest spännande i loppet men det var det bästa alternativet för mig.

Fråga: Var Sebastians tre stopp strategi en överraskning för dig?
JB: Det var det. Det var det verkligen. Speciellt när han var bakom mig på första stinten med fem eller sex sekunder. Jag var mycket förvånad över att de gick för en tre stoppare, kanske de trodde att vi skulle göra detsamma. Jag vet inte. Vi fyllde upp bilen efter att vi såg vad de hade gjort och det fungerade mycket bra. Men när du leder med ett fem sekunders gap och du ser den minska, oavsett vilken bränsle mängd killen bakom dig har, är det fortfarande en konstig känsla när han plockar upp en sekund per varv. När han fångade mig var jag bara tvungen att täcka linjerna lite. Vi ställde in växlarna något fel för denna bana eftersom vinden förändras en hel del. Jag var på gränsen i fem sekunder på bakre rakan, så jag var mycket orolig för att Sebastian skulle glida upp på insidan. Men det gick bra så jag kunde hålla honom bakom och jag visste att om han kvar bakom mig innan han går i depå på varv 32 eller 31, så skulle det bli ett lättare race. Bilen var bra att köraoch jag njöt varenda varv. Jag hade inga större stunder eller något, så ja, en stor dag för oss.

Fråga: Mark, likaså hur var däcken i slutet eftersom Sebastian tog in på dig?
MW: Vi visste att det inte fanns någon anledning för oss två att slå sönder varandra med fem varv kvar, så vi bara tog hem bilarna faktiskt. Jenson var långt framme, så det var ett dödläge. Vi hade alla andra täckta, så det var en stor dag för teamet med andra och tredje plats. Vi förväntade oss vara närmare Brawns men vi blev slagna rätt och slätt idag, så det här är det resultat vi förtjänar. Jag njöt också av racet idag. Banan var ganska bra att köra som Jenson sa det fastnade bra med gummi på den och det var ganska rolig att köra. Det hade varit trevligt om det fanns en mindre bil i loppet men han var där. För att avsluta var jag nöjd med hur jag körde.

Fråga: Och det var din andra andra plats i år.
MW: Det visar hur bra bilen är. Vi är i position att utmana vid varje Grands Prix nu och det är mycket givande för hela stallet inklusive Renault. Alla arbetar otroligt hårt.
Uppenbarligen har Brawn haft fördelen från start. Det funnits andra platser där vi har lite närmare här och där. Vi förväntade oss att komma närmare här, men det var vi inte och vi måste arbeta mycket hårdare nu för Silverstone för att försöka få lite mer press på dem. Rubens har haft en tuff dag, men killen som leder mästerskapet fortsätter att öka. Det är inte illa för konstruktör mästerskapet för oss i dag, men för förarnas har Jenson dragit ifrån lite mer.

Fråga: Silverstone är nästan ett hem race för dig i alla fall vad gäller där du bor. Vilka är dina känslor om racet och hur tror du att bilen kommer att reagera där?
MW: Jag ser fram emot Silverstone av många skäl eftersom jag tror att det kommer att vara en stor atmosfären till skillnad från här. Det fanns ingen här och Silverstone kommer att bli fantastiskt för Jenson och alla förare. Vi gillar att prestera framför en massa människor. Det är ett av de bästa Grand Prixen på året. Det engelska folket älskar sin motorsport. Jag älskar banan. Det är en lysande bana och det är ett hemma race för stallet, så det finns många anledningar att se fram emot det.

Fråga: Tror du att bilen kommer att vara bra där?
MW: Ja. Vi får se hur bra.

Fråga: Sebastian, det var intressant att du sa att du förlorade loppet i början. Men även tror du att tre stopps strategin var fel val?
SV: Ja, för att komma tillbaka till det första varvet gjorde jag ett misstag i kurva nio och tio. Vi gjorde ett bra jobb från
startlinjen och försvarade första positionen. Och jag tror att det var den mest kritiska kurvan idag eftersom vind
riktnineng ändrades och vi hade medvind där och det var alltid mycket halt och mycket svårt att få ingången till höger. Jag näst intill förlorade bilen och gick mer eller mindre rakt och hade ganska tur att inte förlora bilen, men förlorade positionen genast till Jenson. Men jag tror att vi idag måste acceptera att de var på en annan planet. Jag var ganska nöjd med bilen. Jag tror att vi båda var. Bilen var bra.
Banan var bra och för att återkomma till strategin är det inte en hemlighet längre att vi hade planerat att göra tre stopp. Vi trodde vi hade en rättvis chans idag att slå Jenson och Brawn bilarna. Det visade sig fallet inte vara. Efter den första stinten var det mer eller mindre klart att jag hade för lite bränsle och därför var jag förvånad över att vi fortfarande gick på tre stopps strategin därifrån och framåt då det inte verkade göra någon nytta i synnerhet eftersom jag tog ikapp Jenson under min andra stint och förlorade tid där. Jag förlorade princip loppet till Mark också, så allt som allt gjorde vi förmodligen inte det bästa jobbet där. Om du startar från pole vill du vinna loppet. Vi gjorde inte det, så jag är inte så glad. Men som Mark sa, det var en mycket bra dag för stallet. En hel del poäng. Det närmar sig, även om Jenson kanske för första gången idag visade vad de verkligen kan göra, så låt oss se. Men jag tror att vi har anledning att varasjälvsäkra. Det var ett bra lopp idag. Jag hade en bra bil. Jag var ganska nöjd och det finns nya bitar att komma i Silverstone, så vi får se.

Fråga: Du var mycket snabb i slutet där, hur många fler varv skulle det ha tagit?
SV: Det är svårt att säga. Mot slutet kom jag ut bakom Mark en bra bit. Jag blev förvånad att det var så mycket och sedan kom min ingenjör på radion och sa Mark var snabbare. Jag tror jag bara måste fråga er vad ni skulle göra i en sådan situation. Du startar från pole, du inser att din strategi inte fungerar som det var tänkt och du är inte i den position du vill vara, så det sista du gör är bara köra runt sakta och få hem bilen. Jag tror vi båda vred ner motorerna men jag gillar att köra, så jag skulle hellre fortsätta att gå snabbt än börjar sakta ner och bära bilen hem.

Fråga: Intressant linje i denna sista hörnet när du var bakom Jenson, du var mycket strängare genom det.
SV: Jag tror en gång, initiellt när jag fångade honom, jag ville dyka ner på insidan in i sista kurvan och han försvarade, så det var inte möjligt, och han gjorde ett misstag, kör lite brett, vilket gav mig en bättre utgång i kurva ett men det var inte tillräckligt. Allt som allt, jag verkade ta ikapp i de sista kurvorna: 12, 13, 14, också jämfört med Mark. Det är en sorts Musse Pigg-komplex, men jag gillar det. Jag gillar den här banan, jag kände mig bra från första varvet och framåt och om igen, allt var inte dåligt idag. I tror jag hade en mycket bra bil, jag var ganska nöjd, lite understyrt / overstyrt här och där. Den mest kritiska punkten var nog kurva nio och tio men jag tror främst det var för vindförhållandena men allt som allt det var inte illa. Vi är bara inte tillräckligt snabb ännu.