Dödläge mellan FOTA och FIA, och tiden rinner iväg!

Det råder total dö-läge mellan stallens organisation FOTA och FIA. FIA vägrar backe från reglerna de satt upp för 2010,med budget tak och allt vad det innebär. Medans FOTA har lämnat in villkorsbaserade anmälningar till säsongen.

I helgen som gick hade FOTA möte med GPDA, vilket är förarnas egen lilla organisation, för att uppdatera dem om vad som händer och se var de står i allting. Förarna meddelade att de står helt på FOTA’s sida, med motiveringen att de vill köra de bästa bilarna, med bäsdt teknik och den bästa serien. Den serien är såklart den med de bästa stallen (d.v.s dagens 10), med de bästa förarna, de själva.
Enligt rapporter ska tillverkar-stallen, Mercedes – Ferrari – Renault – Toyota & BMW, ha bestämt mellan sig att om någon av dem ändrar sin anmälan till en ovillkorlig, som Williams och Force India gjort, så ska de betala de andra tillverkarna €50milj. vardera.

Max Mosley har skickat ut ett brev till FOTA medlemmarna där han förklarar att man inte kan ändra reglementet för nästa år utan alla stallens godkännande, enligt Internationella Sport Codexen (Artikel 66). Men eftersom nästa års grupp av stall inte är bestämt än kan man inte göra något åt det. Han fortsätter i brevet ”Däremot, när vi fastställt listan för nästa års tävlande, kan vi göra ändringar förutsatt att alla stallen godkänner detta”.
Ni har därför möjlighet att delta i denna process som bekräftade deltagare. För att delta, borde ni skriva till oss och bekräfta ert ovillkorliga deltagande. Det är självklart upp till er, men det enklaste sättet att försäkra att alla kör under samma reglemente vore om alla anmälde sig under budget-tak reglerna som de står nu och sedan tillsammans komma överens om modifikationer till dessa regler. Detta skulle vara genomförbart för alla parter.

Så det verkar onekligen som att bollen ligger hos stallen och inget annat. FIA har fått nog med anmälningar, förutsatt alla är genuina, för att köra nästa år utan de 8 FOTA stallen.
Och som läget är nu tycker jag FOTA gruppen ska svälja stoltheten och gå med. Jag var kluven tidigare i denna fråga och lutade lite mer åt stallens håll. Men nu så är jag till 70-80% på FIA’s sida. Finns säkert några av er som tycker det är fjantigt att Moslet skyller på ISC regler, men kom då ihåg att stallen gjorde precis samma sak när det gällde medalj-systemet i vintras.

Vi får hoppas stallen kommer överens mellan sig att gå med och att de sedan kan lösa reglementet!