Super mötet på Flavios yacht under ledig dag i Monaco!

Fredag i Monaco under grand prix helg, den vanligtvis lugna, eller snarare lediga dagen, åtminstone från banan är idag den kanske viktigaste dagen i sportens historia till datum. Inom några timmar möts stallcheferna, ägarna tillammans med FIA chefen Max Mosley och FOM huvudet Bernie Ecclestone. Det är troligtvis sista chansen för Max och Bernie att ordna upp frågorna kring reglementet för 2010, som fått fyra stall att hota med avhopp.
Grunden i dessa hot ligger i det föreslagna och igenom klubbade budgettaket och de extra regler de stall som skulle köra inom detta tak skulle få. Red Bull, Toyota, Renault och Ferrari som högsta hönset är emot dessa nya regler, och de vill inte ha ett två-skikts mästerskap.

Och jag vet inte, jag tycker åsikterna går isär här lite, de flesta verkar tro och tycka att de tänker hoppa av just pågrund av taket för budgeten. Jag är personligen av en annan åsikt och tror det handlar mer om de tekniska friheter dessa stall skulle få av att köra inom gränsen, samt möjligtvis de ekonomiska fördelar de även skulle tjäna första året. De stora stallenhar redan fått lida stora förluster på den tekniska sidan de senaste åren och vill inte förlora mer, speciellt när någon nu liten spelare kan få dra nytta av dem istället. Själva ekonomiska ”hjälpet” nya stallen skulle få tror jag de stora kan svälja, så länge alla tävlar på lika vilkor, kör man sedan under taket eller inte.

Det är exakt en vecka kvar, 29:e maj, tills FIA vill ha in anmälningarna till nästa år och som det verkar nu kommer minst Ferrari att missa detta datum, troligtvis även RedBull och kanske Toyota och Renault också.
McLaren har inte gått ut med några större hot, troligtvis för deras historia med FIA. BMW verkade först också vara på väg in i avhoppar gruppen men i helgen har stall hefen Mario Theissen gjort uttalanden som fått det att låta som att de blir kvar även med ett budgettak.
De enda som stal som säkert kommer bli kvar är Williams, Force India och Brawn GP.

Var skulle då stallen ta vägen och göra ifall de nu hoppar av?
Ingen vet, men alternativ finns. Några exempel är Le Mans, fast det kanske är minst troligt, de skulle också kunna gå med i någon annan öppenhjuls serie, som IndyCar, A1GP. Möjligtvis till och med ta över någon, den sist nämnda mest trolig. Främst tänker man kanske på Ferrari i sådana fall tillsammans med Red Bull. De andra två, Renault och Toyota tror jag är delvis inne i avhoppar gruppen av andra skäl, nämligen egen ekonomsik situation. Båda har ryktats lägga ner sin verksamhet och kanske ser de sin chans nu och garderar med ett avhopp på grund av ”mer giltigt” skäl.

Även om förlusten för F1 serien skulle bli stor med en förlust av Ferrari, som enligt rykten står för ungefär +35% av souvenier försäljningen och supportrarna. Så tror jag serien skulle överleva med de stall som finns kvar och nya som är på väg. Troligtvis skulle det bli tapp i publik, speciellt tv-publik, i början men den skulle troligtvis jämna ut sig till slut. Det som förvånar mig lite är att i princip ingen pratar om andra sidan av myntet. Vad händer med Ferrari utan F1. Javisst, Ferrari är ett ’stort’ och välkänt märke, men för att vara riktigt ärliga så är F1 en ganska stor del av Ferrari, både själsligt men också marknadsmässigt och därmed ekonomiskt. Tänker du på Ferari så gör du det nog aldrig utan att tänka på F1.
Jag tror på att Ferrari hoppar av serien om de inte får till en lösning, men frågan jag frågar då är hur länge kan och vågar de stå utanför??
– skriv gärna en rad och säg vad du tycker och tror –