Kategori: Arkiv
-
Presentation: Scuderia Toro Rosso STR4
Så äntligen visar de upp sin nya bil som sista av de 10 stallen. Här kommer Scuderia ToroRosso STR4 !
-
PÃ¥ nya öppnade hemsidan för Brawn GP har det dykt upp bilder frÃ¥n deras shakedown av bilen idag. Jag länkar till nÃ¥ga av bilderna, klicka pÃ¥ dem för att komma till deras egna galleri… [caption id="" align="alignnone" width="336" caption="Första bilden pÃ¥ Brawn GP bilen"]
[/caption] [caption id="" align="alignnone" width="336" caption="Brawn GP me Jenson Button bakom ratten"]
[/caption] [caption id="" align="alignnone" width="336" caption="Brawn GP me Jenson Button bakom ratten"]
[/caption] [caption id="" align="alignnone" width="240" caption="Jenson verkar glad att vara tillbaka i en F1 bil"]
[/caption] måste säga att den inte var så ful som jag trodde, även om detta mest troligt inte är slut designen. Snyggare med det lite ljusare gula dock en den som syns på loggan.
På nya öppnade hemsidan för Brawn GP har det dykt upp bilder från deras shakedown av bilen idag. Jag länkar till någa av bilderna, klicka på dem för att komma till deras egna galleri… [caption id="" align="alignnone" width="336" caption="Första bilden på Brawn GP bilen"][/caption] [caption id="" align="alignnone" width="336" caption="Brawn GP me Jenson Button bakom ratten"][/caption]…
-
Video: at&t Williams F1 – FW31 pÃ¥ banan
Video presentation av Williams F1 FW31 på banan för första gången några månader sedan.
-
[singlepic=33,320,240,,left] F: Tonio, du är kvar i stallet för en andra säsong, igen som test-och reserv förare. Vad känner du för detta? V.L: Det kommer att bli en intressant säsong. Tyvärr gynnar reglerna iÃ¥r inte testförarna mycket, varken före säsongen eller under säsongen, men jag ser fortfarande verkligen framemot det. Det har gjorts mÃ¥nga ändringar i reglerna, bÃ¥de pÃ¥ tekniska och aerodynamiska sidan, med nya system som KERS och slicks däcken, sÃ¥ det kommer att bli ett svÃ¥rt Ã¥r för alla, som kommer att ändra pÃ¥ en hel del. Jag är entusiastisk över detta som, frÃ¥n en förares perspektiv, är en ny utmaning med massor av nya saker att upptäcka och utveckla. F: Vilken av de nya reglerna gillar du mest ? V.L: Slicks kommer att göra bilarna mycket svÃ¥rare att köra eftersom du behöver vara mer aggressiva. Jag tror man kommer att se en större klyfta mellan förarna, hur en förare använder däcken kommer att göra en verklig skillnad i tid. KERS kommer ocksÃ¥ att bli en helt ny sak att lära sig och det kan göra skillnad i slutet av loppet om du använder det skickligt. F: Med sÃ¥ litet test mitt i säsongen, vad är det du planerar att göra för att hÃ¥lla ögonen skarpa? V.L: Självklart kommer jag att försöka ta en titt runt för att försöka hÃ¥lla igÃ¥ng med racing utan att ta mitt fokus bort frÃ¥n F1, eftersom detta är min huvud syssla. Jag vill behÃ¥lla min racing erfarenhet sÃ¥ bra det gÃ¥r och det är därför jag är tittar pÃ¥ projekt som Le Mans 24 timmar. Planen är fortfarande flytande, men jag kommer att försöka i mÃ¥nga kategorier som kan hÃ¥lla min racing pÃ¥ högsta nivÃ¥. F: Force India har gjort mÃ¥nga förändringar under vinterperioden. Hur ser du pÃ¥ dessa ändringar? V.L: Jag tror att vi har gjort ett riktigt bra steg framÃ¥t. Förra Ã¥ret var första säsongen för Force India och vi försökte fortfarande bygga upp en stark struktur. Nu har vi gjort rätt och bygger upp ett stall som kan vara framgÃ¥ngsrika i framtiden. Det första Ã¥ret är svÃ¥rt för alla nya stall och man ser alltid resultat först efter tvÃ¥, kanske tre, Ã¥r men jag tror att vi gÃ¥r i rätt riktning och jag är säker pÃ¥ att detta kommer att ge resultat redan i Ã¥r. Kopplingen till McLaren och Mercedes är ett mycket bra drag. F: Har du känt en förändring i stallet pÃ¥ denna korta tid? V.L: Jag har sett en förändring under denna lilla tidsram – det finns redan en annan inställning i teamet. Det är bara fyra mÃ¥nader sedan avslutningen av förra säsongen men det verkar vara en mycket positiv känsla. Det känns bra. F: När kommer du fÃ¥ testa VJM02 första gÃ¥ngen? V.L: Jag kommer att testa andra bilen under en shakedown strax före Melbourne pÃ¥ Silverstone. Det kommer inte att bli ett lÃ¥ng test, men det kommer att bli viktigt för arbetet att fÃ¥ det rätt för första loppet. Jag är verkligen glad över det. Efter det har vi vissa aerodynamiska tester planerade och jag hoppas att jag kan bidra till dessa.
[singlepic=33,320,240,,left] F: Tonio, du är kvar i stallet för en andra säsong, igen som test-och reserv förare. Vad känner du för detta? V.L: Det kommer att bli en intressant säsong. Tyvärr gynnar reglerna iår inte testförarna mycket, varken före säsongen eller under säsongen, men jag ser fortfarande verkligen framemot det. Det har gjorts många ändringar…
-
Intervju med Force Indias tekniska chef och designdirektör för VJM02
I helgen presenterade Force India F1 sin nya bil Force India VJM02. Vi ger er en intervju med tekniska chefen för stallet, James Key och design direktören Mark Smith, som berättar lite om de nya reglerna och des inverkan samt övergången från Ferrari till Mercedes samarbete. Mark Smith, design direktör. F: Bortsett från nya aero…
-
FIA kommer lämna in nya förslag på spar planer till World Motor Sport Council den kommande månaden. Några veckor sedan fick alla F1 stallen ett brev från FIA, där man presenterade de senaste planerna på att kapa budgetten för att driva ett formel ett stall. Bland annat ville man få ner den totala drift kostnaden ner till så lågt som €50 miljoner per säsong. Detta kan jämföras med de €200 miljoner Honda Racing F1 spenderade den senaste säsongen. Med fler och fler stall som blir av med sponsorer och den fortsatta ekonomiska krisen krävs det hårda tag för att säkra formel etts och stallens framtid.
”Med tanke pÃ¥ de svÃ¥ra ekonomiska förhÃ¥llanden som fortsätter att pÃ¥verka Formel Ett sponsorerna och stora biltillverkare, förbereder FIA radikala förslag för 2010”
Ett pressmeddelande frÃ¥n FIA läser. ”Dessa bestämmelser kommer inte att pÃ¥verka de etablerade stallen som nu har en stabil uppbackning frÃ¥n de stora biltillverkarna, men gör det möjligt för nya grupper att fylla befintliga platser pÃ¥ gridden för 2010 och göra det mindre troligt att nÃ¥got stall kommer att tvingas att lämna mästerskapet . ”Förslagen kommer att överlämnas till World Motor Sport Council den 17 mars.” Brittiska ITV, som har tagit del av brevet som kommer lämnas till WMSC, skriver att brevet beskriver en relativt liten lista över definierade omrÃ¥den där teknisk konkurrens mellan stallen kommer att tillÃ¥tas, med alla andra omrÃ¥den att komma förklaras ”icke-konkurrens”, som för närvarande är fallet med motorer. Andra omrÃ¥den där FIA kommer att driva ett slut pÃ¥ teknisk konkurrens kommer att omfatta växellÃ¥dor och hjul / broms / fjädring , med syfte att möjliggöra konkurrens endast i de omrÃ¥den som är mest lätt identifierbara för fans. Dessutom ska fabriksstall som beslutar att konkurrera pÃ¥ ett omrÃ¥de av teknisk utvecklingen vara skyldiga att tillhandahÃ¥lla den teknik de designar/utvecklar till ett reducerate pris till F1 stall som väljer att inte konkurrera pÃ¥ det omrÃ¥det.FIA kommer lämna in nya förslag på spar planer till World Motor Sport Council den kommande månaden. Några veckor sedan fick alla F1 stallen ett brev från FIA, där man presenterade de senaste planerna på att kapa budgetten för att driva ett formel ett stall. Bland annat ville man få ner den totala drift kostnaden…
-
at&t Williams F1 förlorar en av sina ’senior’-sponsorer, när Royal ank of Scotland (RBS) avslutar sina sponsor avtal ti F1 ill 2010. FrÃ¥n Williams sida är man dock lugna, dÃ¥ beslutet var väntat med dagens ekonomiska klimat och RBS situation. Banken ägs till största del av regeringen numera sedan de under sen hösten fick ett räddningspaket värt £20bilj.
”Vi misstänkt för en tid att det bara fanns en mindre chans att vÃ¥rt sponsor avtal skulle fortsätter efter pÃ¥gÃ¥ende period, och det är i slutet av 2010.””Det viktiga för oss är att styrelsen bekräftat för oss i gÃ¥r och bekräftade offentligt i dag att de kommer att fullfölja det avtal fram till 2010””För 2010 har vi 90% av sponsringen för i Ã¥r bekräftade för nästa Ã¥r och vi kommer att fÃ¥ betydande kostnadsbesparingar”.
”Ingen enskild sponsor är ’vara eller icke-vara’ för oss. ” ”Förra Ã¥ret stod RBS för 10% av vÃ¥ra intäkter. De är en av vÃ¥ra tvÃ¥ ledande sponsorer. Det är oerhört svÃ¥rt att fÃ¥ nya sponsorer, men avkastningen pÃ¥ investeringen är övertygande.”at&t Williams F1 förlorar en av sina ’senior’-sponsorer, när Royal ank of Scotland (RBS) avslutar sina sponsor avtal ti F1 ill 2010. Från Williams sida är man dock lugna, då beslutet var väntat med dagens ekonomiska klimat och RBS situation. Banken ägs till största del av regeringen numera sedan de under sen hösten fick ett…
-
Autosport.com rapporterar att Hondas bil för 2009 ska nu vara färdigställd och att folket hos Honda sägs förbereda sig för testningar inför säsongen. Det är oklart om de kommer att vara med vid nästa veckas tester i Jerez, men att de skulle kunna vara med vid sista test sessionen innan Melbourne i Barcelona. Alternativt att de kanske kör en egen privat test i England. Det finns ingen officiell bekräftelse för detta och inget nytt om vem som skulle kunna tänkas ta över stallet. Även om det mest troliga verkar att det blir ett Ross Brawn lett lednings övertagande. Finansiering för detta skulle komma frÃ¥n Honda Motor Company, TV-rättigheter frÃ¥n Bernie Ecclestone, samt möjliga sponsor pengar ifall Bruno Senna fÃ¥r en kör plats. Nick Frys del i uppköpet är oklart, det har cirkulerat att han skulle lämna(t) stallet. Men enligt autosport.com’s källor ska hans avgÃ¥ng bara vara spekulationer.
Autosport.com rapporterar att Hondas bil för 2009 ska nu vara färdigställd och att folket hos Honda sägs förbereda sig för testningar inför säsongen. Det är oklart om de kommer att vara med vid nästa veckas tester i Jerez, men att de skulle kunna vara med vid sista test sessionen innan Melbourne i Barcelona. Alternativt att…
-
Förra året slutade inte som någon höjdar säsong för förre finska världsmästaren Kimi Räikkönen. Senare delen av 2008 säsongen gick rykten titt som tätt att Kimi skulle tappat motivationen och funderade på att lägga av. Under vinterns testar har Kimi dock verkat fått upp glöden igen och känner sig mycket mer bekväm i nya F60, samt de nya reglerna. Till Corriere della Sera har han dock avslöjat att Ferrari kommer att bli det sista stallet han kör F1 i.
”Vi fÃ¥r se om 2 Ã¥r om jag fortfarande njuter av det här eller om jag vill göra andra saker.”
Förra året slutade inte som någon höjdar säsong för förre finska världsmästaren Kimi Räikkönen. Senare delen av 2008 säsongen gick rykten titt som tätt att Kimi skulle tappat motivationen och funderade på att lägga av. Under vinterns testar har Kimi dock verkat fått upp glöden igen och känner sig mycket mer bekväm i nya F60,…
-
Tänkte fortsätta med min presentation av 2009 bilarna och n är Williams FW31 på tur!
Tekniska specifikationer
[nggallery id=2]
Chassi Monocoque konstruktion byggd av kol aramid epoxi och bikakestruktur sammansatt struktur, som överträffar FIAs stöt och hÃ¥llfasthetskrav. Fram fjädring Kolfiber, dubbla triangellänkar fram med komposit toelink och pushrod aktiverad fjädring och anti-roll bar. Bakre fjädring Dubbla triangellänkar fram och pushrod aktiverad fjädring och anti-roll bar. VäxellÃ¥da Williams F1 sju stegs sekventiell halvautomatisk skift plus backväxel, i en aluminium maincase, växel val elektro-hydrauliskt igÃ¥ngsatt Koppling Carbon multi-plate Spjäll Williams F1 Hjul Rays smidd magnesium Däck Bridgestone Potenza, Fram: 350mm bred, Bak: 375mm bred Bromssystem 6 kolvs ok runt, kol-skivor och kuddar Bränslesystem Kevlar-förstärkt gummi blÃ¥sa Kylsystem Aluminium olja, vatten och växellÃ¥da radiatorer Elektroniska system FIA standard elektroniska styrenhet Cockpit Driver sex punkt säkerhetssele med 75mm axelband & HANS-system, flyttbar anatomiskt utformad kolfiber säte behandlad i Alcantara. Brandsläckningssystem. Motive Power Toyota 2.4L V8, 900 V vinkel ventilrad. Bränsle-och tändsystem frÃ¥n Toyota. Motor material omfattar block och kolvar i aluminium, vevaxeln i stÃ¥l, vevstakar i titan. MÃ¥tt & vikt Vikt 605kg med förare, kamera och ballast Hjulbas: 3100mm Total längd: 4800mm Total höjd: 950mm Total bredd: 1800mmTänkte fortsätta med min presentation av 2009 bilarna och n är Williams FW31 på tur! Tekniska specifikationer [nggallery id=2] Chassi Monocoque konstruktion byggd av kol aramid epoxi och bikakestruktur sammansatt struktur, som överträffar FIAs stöt och hållfasthetskrav. Fram fjädring Kolfiber, dubbla triangellänkar fram med komposit toelink och pushrod aktiverad fjädring och anti-roll bar. Bakre fjädring…