[singlepic=33,320,240,,left] F: Tonio, du är kvar i stallet för en andra säsong, igen som test-och reserv förare. Vad känner du för detta? V.L: Det kommer att bli en intressant säsong. Tyvärr gynnar reglerna iÃ¥r inte testförarna mycket, varken före säsongen eller under säsongen, men jag ser fortfarande verkligen framemot det. Det har gjorts mÃ¥nga ändringar i reglerna, bÃ¥de pÃ¥ tekniska och aerodynamiska sidan, med nya system som KERS och slicks däcken, sÃ¥ det kommer att bli ett svÃ¥rt Ã¥r för alla, som kommer att ändra pÃ¥ en hel del. Jag är entusiastisk över detta som, frÃ¥n en förares perspektiv, är en ny utmaning med massor av nya saker att upptäcka och utveckla. F: Vilken av de nya reglerna gillar du mest ? V.L: Slicks kommer att göra bilarna mycket svÃ¥rare att köra eftersom du behöver vara mer aggressiva. Jag tror man kommer att se en större klyfta mellan förarna, hur en förare använder däcken kommer att göra en verklig skillnad i tid. KERS kommer ocksÃ¥ att bli en helt ny sak att lära sig och det kan göra skillnad i slutet av loppet om du använder det skickligt. F: Med sÃ¥ litet test mitt i säsongen, vad är det du planerar att göra för att hÃ¥lla ögonen skarpa? V.L: Självklart kommer jag att försöka ta en titt runt för att försöka hÃ¥lla igÃ¥ng med racing utan att ta mitt fokus bort frÃ¥n F1, eftersom detta är min huvud syssla. Jag vill behÃ¥lla min racing erfarenhet sÃ¥ bra det gÃ¥r och det är därför jag är tittar pÃ¥ projekt som Le Mans 24 timmar. Planen är fortfarande flytande, men jag kommer att försöka i mÃ¥nga kategorier som kan hÃ¥lla min racing pÃ¥ högsta nivÃ¥. F: Force India har gjort mÃ¥nga förändringar under vinterperioden. Hur ser du pÃ¥ dessa ändringar? V.L: Jag tror att vi har gjort ett riktigt bra steg framÃ¥t. Förra Ã¥ret var första säsongen för Force India och vi försökte fortfarande bygga upp en stark struktur. Nu har vi gjort rätt och bygger upp ett stall som kan vara framgÃ¥ngsrika i framtiden. Det första Ã¥ret är svÃ¥rt för alla nya stall och man ser alltid resultat först efter tvÃ¥, kanske tre, Ã¥r men jag tror att vi gÃ¥r i rätt riktning och jag är säker pÃ¥ att detta kommer att ge resultat redan i Ã¥r. Kopplingen till McLaren och Mercedes är ett mycket bra drag. F: Har du känt en förändring i stallet pÃ¥ denna korta tid? V.L: Jag har sett en förändring under denna lilla tidsram – det finns redan en annan inställning i teamet. Det är bara fyra mÃ¥nader sedan avslutningen av förra säsongen men det verkar vara en mycket positiv känsla. Det känns bra. F: När kommer du fÃ¥ testa VJM02 första gÃ¥ngen? V.L: Jag kommer att testa andra bilen under en shakedown strax före Melbourne pÃ¥ Silverstone. Det kommer inte att bli ett lÃ¥ng test, men det kommer att bli viktigt för arbetet att fÃ¥ det rätt för första loppet. Jag är verkligen glad över det. Efter det har vi vissa aerodynamiska tester planerade och jag hoppas att jag kan bidra till dessa.

F: Tonio, du är kvar i stallet för en andra säsong, igen som test-och reserv förare. Vad känner du för detta?
V.L:
Det kommer att bli en intressant säsong. Tyvärr gynnar reglerna iår inte testförarna mycket, varken före säsongen eller under säsongen, men jag ser fortfarande verkligen framemot det. Det har gjorts många ändringar i reglerna, både på tekniska och aerodynamiska sidan, med nya system som KERS och slicks däcken, så det kommer att bli ett svårt år för alla, som kommer att ändra på en hel del. Jag är entusiastisk över detta som, från en förares perspektiv, är en ny utmaning med massor av nya saker att upptäcka och utveckla.

F: Vilken av de nya reglerna gillar du mest ?
V.L:
Slicks kommer att göra bilarna mycket svårare att köra eftersom du behöver vara mer aggressiva. Jag tror man kommer att se en större klyfta mellan förarna, hur en förare använder däcken kommer att göra en verklig skillnad i tid. KERS kommer också att bli en helt ny sak att lära sig och det kan göra skillnad i slutet av loppet om du använder det skickligt.

F: Med så litet test mitt i säsongen, vad är det du planerar att göra för att hålla ögonen skarpa?
V.L:
Självklart kommer jag att försöka ta en titt runt för att försöka hålla igång med racing utan att ta mitt fokus bort från F1, eftersom detta är min huvud syssla. Jag vill behålla min racing erfarenhet så bra det går och det är därför jag är tittar på projekt som Le Mans 24 timmar. Planen är fortfarande flytande, men jag kommer att försöka i många kategorier som kan hålla min racing på högsta nivå.

F: Force India har gjort många förändringar under vinterperioden. Hur ser du på dessa ändringar?
V.L:
Jag tror att vi har gjort ett riktigt bra steg framåt. Förra året var första säsongen för Force India och vi försökte fortfarande bygga upp en stark struktur. Nu har vi gjort rätt och bygger upp ett stall som kan vara framgångsrika i framtiden. Det första året är svårt för alla nya stall och man ser alltid resultat först efter två, kanske tre, år men jag tror att vi går i rätt riktning och jag är säker på att detta kommer att ge resultat redan i år. Kopplingen till McLaren och Mercedes är ett mycket bra drag.

F: Har du känt en förändring i stallet på denna korta tid?
V.L:
Jag har sett en förändring under denna lilla tidsram – det finns redan en annan inställning i teamet. Det är bara fyra månader sedan avslutningen av förra säsongen men det verkar vara en mycket positiv känsla. Det känns bra.

F: När kommer du få testa VJM02 första gången?
V.L:
Jag kommer att testa andra bilen under en shakedown strax före Melbourne på Silverstone. Det kommer inte att bli ett lång test, men det kommer att bli viktigt för arbetet att få det rätt för första loppet. Jag är verkligen glad över det. Efter det har vi vissa aerodynamiska tester planerade och jag hoppas att jag kan bidra till dessa.