inför Ungerns GP med McLaren, Mercedes,Force India och Lotus Racing

Vodafone McLarenMercedes GP PetronasForce IndiaLotus Racing

Vodafone McLaren Mercedes

Jenson Button

”Jag vann mitt första grand prix i Ungern – och jag minns fortfarande loppet som om det var igår. Det jag minns bäst är faktiskt allt det efter loppet, när du äntligen kommer på att det är sant och du får se reaktionerna från alla runt om dig. Det var ett stort ögonblick i min karriär, och en som jag fortfarande håller kär.
Vad gäller själva banan, är det en bra bana, det är en plats där du måste köra med bra kontroll om du vill ha en bra varv tid. Några av kerbsen är ganska höga, så man måste vara ganska precis i vissa av de snabbare kurvorna. Man kör med hög-downforce, som tur är, vilket betyder att man brukar finnas ganska med grepp, eller, åtminstone finns det det på Söndag, därför att det är alltid väldigt dammigt i början av helgen. Efter helgen i Hockenheim, tror jag vi kommer till Budapest med större optimism om vår fart. Stallet har vanligtvis kört väldigt bra på banan, och vi har en konfiguration för hög downforce som borde passa bra på banan. Vi lär oss mer och mer om det nya golvet efter varje session, och jag tycker vi fick en del bra data från Söndagens lopp i Tyskland.
Nu gäller det att maximera vårt paket och förhoppningsvis få till ett starkt resultat innan sommar uppehållet, det skulle vara väldigt positivt för alla i stallet.”

Lewis Hamilton

”Jag älskar att köra i Ungern. Budapest är en fantastisk, vacker stad som jag skulle älska att utforska någon dag, och banan är en ganska unik plats. Den har ett rykte av att vara en långsam bana där det är omöjligt att köra om, men jag håller inte riktigt med om det. Först av allt har banan några riktigt snabba kurvor, speciellt den blinda vänsterhands kurvan (kurva 4) och den åt höger i kurva 11. Och, efter ombyggnaden i första kurvan, är det definitivt en plats där omkörningar är möjliga, även om det inte är lätt. Det är en bana där det verkligen gäller att du får till allt, precis som Monaco, det finns ingenstans du kan slappna av och, eftersom varje kurva leder in i nästa måste du hålla koll på bilen hela vägen runt.
Vilket, när du har en bra bil, är väldigt roligt. Jag har alltid kört bra där, jag vann 2007, och att vinna förra året var en av de bästa loppen i min karriär när det kommer till tillfredsställelse. Hela stallet var upprymd därför att vi just gjort en av de största vändningarna i sporten, komma från längst bak i fältet i starten av säsongen till att vinna.”

Mercedes GP Petronas

Nico Rosberg

”Budapest är en fantastisk stad och atmosfären där och vid banan över race helgerna är alltid väldigt livfull så det är alltid trevligt att besöka. Hungaroring är en av de banor som bjuder på en riktig teknisk utmaning och rolig att köra. Omkörning är svårt där så kvalet är verkligen viktigt och man måste starta så högt upp som möjligt.
Kvalet har inte varit vår starka sida senaste tiden så vi kommer jobba hårt med våra förberedelser över helgen för att ge oss bästa möjliga chans i loppet. Jag hade en stark helg i Ungern förra året, med en fjärde plats, och det skulle vara kul att vara med och slåss längst denna gång igen.”

Michael Schumacher

”Tysklands GP förra helgen var en klar besvikelse för oss men vi har sett lite varierande resultat från vårt stall de senaste loppen. Med det i åtanke, kommer jag åka till Ungern med en positiv känsla. Det är tydligt att vi måste förstå vår bil lite bättre, och banan i Budapest, plus lite mer tid att utvärdera våra uppgraderingar borde hjälpa oss med det. Som jag sa efter förra loppet, vi måste hålla oss lugna, titta på alla detaljer och analysera vår prestation för att kunna lära oss så mycket som möjligt från sådana helger. Det är så vi måste gå till väga för att förbättra vär situation vilket kan vara möjligt redan kommande helg i Ungern.”

Force India F1

Adrian Sutil

”Hockenhem var ganska tydligt inte bästa helgen för oss, tyvärr. Vi hade mekaniska problem i träningen, vilket påverkade kvalet och resultatet blev att jag fick starta i bakre halvan så vi var tvugna att prova en ganska kreativ race strategi, använda de mjuka däcken, gå i depå tidigt, och lägga på det hårdare däcket och gå resten. Annars spenderar man massa tid med att försöka köra om folk. Men, på grund av radio konversationen med Tonio och att han kom in samtidigt blandade de ihop däcken i mitt stopp så jag var tvungen att komma in igen och byta vänster bak igen. Det settet presterade dock inte bra och efter några varv gled jag överallt och flat spottade framdäcken. Jag bytte till de mjuka däcken och det gick ganska bra, bra varvtider, och kunde åtminstone njuta av körningen.

Men nu kan vi se framemot nästa lopp i Ungern. Budapest är en fantastiskt stad, det är vackert och alltid trevligt och varmt. Jag ser framemot det efter en kall helg i Tyskland. Hungaroring är faktiskt en ganska svår bana, med många kurvor som kräver fokus då en leder in i nästa utan någon tid för återhämtning. Jag gillar att köra där, även om snitt hastigheten är ganska låg. Kvalet är väldigt viktigt, och trots vår form senaste tiden är jag alltid självsäker på att jag kan ta mig till topp 10.

Vi provar även nya delar, inkluderat en större diffuser på Fredag. Jag har aldrig haft mycket tur i  Ungern, men det här är ett nytt år för mig, år noll, med en konkurrenskraftig bil, en stark position i mästerskapet och allt att kämpa för.”

Tonio Liuzzi

”Som med Adrian, var Hockenheim en av de lopp man har då och då som inte alls fungerar. Olyckan i kvalet var en riktig besvikelse då jag hamnade på en våt fläck på kerben, men på grund av positionen åkte bilen rakt i väggen och missade resten av sessionen och startade från P22. Jag fick en bra start dock men blev inklämd in i kurva ett, vilket betydde att jag trodde jag hade skadat framvingen. Jag hade en diskussionen med stallet under varvet, och vi beslöt att komma i depå och byta den. Adrian var framför mig i depå gatan när jag kom in som en del av hans strategi, så allt hände väldigt snabbt och det blev ett missförstånd me däcken, vilket var synd för vi hade bra fart och med de hårda däcken var vi väldigt konsekventa och snabba. Det var bra nog att vara i topp 10, om vi hade startat längre fram

Men Ungern kommer nu väldigt snart och även om vi vet att det kan bli en tuff helg för oss på grund av styrkan i konkurrensen nu, har vi fortfarande en chans att slåss för poäng därför att vi är alltid där när allting går rätt. Och det är lite som en stor Monaco i att banan är väldigt krånglig och det finns inte mycket plats för omkörning. Och vi var ganska starka i Monaco.

Jag gillar banan rätt mycket och har varit ganska snabb i det förflutna. Det handlar om rytm, som en karting bana, så jag gillar det! Det är en old school bana med en bra atmosfär och en vacker stad, och det är alltid trevligt att vara där. Jag tror vi har chans att ta poäng, men de andra kommer inte göra det lätt.”

Paul di Resta

[test och reservförare]

”I Ungern återvänder jag till mina vanliga Fredags uppgifter, där jag kör i FP1 när jag erstätter Tonio. Självklart, efter att ha stått över Hockenheim, ser jag framemot att komma tillbaka ut på banan. Hungaroring blir ännu en ny bana för mig, så jag har gjort min läxa, kört i simulatorn, tittat igenom förra årets data och pratat med ingenjörerna för att vara så förberedd som möjligt.

Det verkar vara en ganska tajt bana och bilarna kör inte lika fort som på andra banor som Silverstone eller Melbourne, men jag har alltid gillat att se loppen där så förhoppningsvis kommer det bli roligt att köra.

Året flyger verkligen fram nu och vi är bra över halvvägs. Jag känner mig mycket mer bekväm i bilen och just nu är det dessutom mer spännande att vara en del av programmet då stallet är under press att ta sig framåt och göra det bästa jobb de kan.”

Lotus Racing

Heikki Kovalainen

”Jag har fantastiska minnen från Ungern. Det är där jag vann för första gången, vilket självklart är höjdpunkten i min karriär. Så jag ser alltid framemot att komma dit, speciellt då det finns väldigt stark Finsk support ute runt banan, det är nästa som ett hemma grand prix för mig. I år är utmaningen självklart lite annorlunda, men vi har gjort bra framsteg i varje race hittills, and vi är väl förberedda för Ungern, så det finns inget skäl till varför vi inte kunde ta ännu ett steg denna helgen.

Banan är tydligt svår att köra om på, men det är skönt om man kan hitta en inställning som tillåter dig att få ut det mesta ur bilen allt eftersom banan utvecklas, och sedan spika det i kvalet. Som en förare är det en bra känsla. I loppet är det lätt att man fastnar bakom någon, på grund av banans karaktär, så depåstoppen blir ännu mer kritiska. Men det i åtanke är det kul att se hur alla i stallet, pitcrew, ingenjörerna och alla i garaget, kan verkligen göra en skillnad i din race prestation, mer än normalt. Som förare är även det väldigt viktigt då det visar hur viktiga alla i garaget är, så förhoppningsvis kan vi visa det i praktiken denna helg.”

Jarno Trulli

”Det ska bli skönt att hopp in i bilen igen direkt efter ett frustrerande slut på Tysklands GP. Efter vad som hade varit en väldigt stark helg, var det självklart inte hur vi hade önskat att loppets skulle gå, så förhoppningsvis har vi mer tur i Ungern. Hungaroring är en väldigt knepig bana, ojämn och svår att köra om på, och en där det inte är lätt att få in en bra rytm. Vi kommer köra paketet med full downforce, och eftersom det normalt är väldigt tufft, varmt och väldigt långt, är det en fysisk utmaning. Men jag mår bra och vi fortsätter utvecklas, så jag ser framemot helgen. ”