Hirohide Hamashima
Bridgestone Director of Motorsports (däck utveckling)
”Bahrain är en tekniskt intressant bana. Layouten betyder mycket inbromsningar och många accelerationer ut från långsamma kurvor. Maximal grepp i kurvorna är nyckeln till en bra varvtid, men om en bil har mindre än perfekt grepp kan oönskad värme skapas, och detta kan göra det svårare för förarna. Det finns många delar somm kräver tung inbromsning här, och det ska bli intressant att se hur olika bromsegenskaper mellan KERS och icke-KERS bilar påverkar tiderna, och även racingen. Däck hantering och minimering av onödig däckvärme i vad som kan bli mycket varma förhållanden är viktiga faktorer här. Vi har medium och extramjuka däck och vi förväntar oss att medium däcken är mycket mer hållbara. De extramjuka borde ge en större utmaning när det kommer till hållbarhet , även om information från försäsongstesterna i Bahrain visar att däcken kan hanteras väl på denna bana med rätt set-up. ”
Lewis Hamilton, McLaren
(2008 kval – 3:e race – 13:e)
”Jag ser fram mot Bahrain. Det är en bana som jag tycker om och jag tror den borde passa oss – den typen av bana, lång raksträckor och tunga inbromsningar är teoretiskt starka platser för KERS. Den har det högsta bromsslitaget på säsongen hittills, så det ska bli intressant att se hur väl KERS kan utnyttjas runt varvet. Viktigast är att vi verkar ha en stabil riktning inom laget – alla våra uppgraderingar ska förbättra våra varvtider och vår riktning på set-up och strategi fronten visar vilken stark grupp vi fortfarande är. Jag tror fortfarande att vi är flera tävlingar från att vara helt konkurrenskraftiga men ett enkelt lopp i Bahrain skulle ge oss ett mycket bra tillfälle att exakt bedöma var vi är jämfört med våra konkurrenter. ”
Heikki Kovalainen, McLaren
(2008 kval – 5:e, race – 5:e)
”Det finns en verklig blandning av kurvor i Bahrain och lång raksträckor följt av tighta långsamma kurvor betyder att det finns bra platser för omkörning. Det är ganska knepigt att hitta rätt set-up, det är en medium downforce bana vilket alltid innebär en kompromiss. Och skiftande vindförhållanden, vindarna här kan vara ganska starka, gör det också svårart att få bilen att fungera ordentligt under hela helgen. Men fortfarande, det är en bana du måste attackera hårt för en bra tid – jag njuter av höghastighets esskurvorna och de svepande ppåt backarna runt baksidan av banan. Jag ser fram emot en stark helgen och möjligheten att ta några fler poäng. ”
Kazuki Nakajima, Williams
(2008 kval – 16:e, race – 14:e)
”Jag hade ingen vidare helg i Bahrain förra året och hade svårt att vänja mig vid banan. Jag är mer positiv för racet i år så förhoppningsvis kommer det att bli en annan historia. Det är en stop and go bana där du behöver raksträckshastighet, bra bromsar och grepp för att det ska gå bra. Kurvorna 9 och 10 är lite knepiga, man måste verkligen använda sina bromsar och det finns massor av lateraltryck. ”
Nico Rosberg, Williams
(2008 kval – 8:e, race – 8:e)
”I tävlade första gången i Bahrain 2004 i F3, sen vann jag GP2 Mästerskapet där 2005. I mitt första lopp för Williams, startade jag 12: e men slog av nosen i första kurvan. Efter jag stannat för en ny nos, hade jag en bra tävling och tog mig till slut upp till sjunde vilket innebar två poäng. Jag fick också det snabbaste varvet av loppet. Eftersom jag alltid har haft bra lopp där ser jag verkligen fram emot att åka till Bahrain.”
”Det är en av mina favorit banor. Förra året gick bilen bra där och vi kommer inte ha några problem med att värma upp däcken. Downforce är alltid väldigt viktigt där i kurvorna, men sedan krävs det en kompromiss så att du kan kämpa mot de andra bilarna på den snabba raksträckan. Vi är övertygade om att vi i Bahrain äntligen kan komma att få ett bra resultat. ”
Jarno Trulli, Toyota
(2008 kval – 7:e, race – 6:e)
”Jag ser fram emot racing i Bahrain efter de tester vi hade där under vintern. Bahrain var den första chansen jag fick att verkligen testa TF109 under torra förhållanden och jag kände genast att vi hade en konkurrenskraftig bil, som har visat sig vara fallet nu när säsongen har startat. Vid testning var bilen stark i Bahrain, så jag har en bra känsla för den här helgen och jag tror vi kan vara konkurrenskraftiga. Väder och banvillkor har ändrats från vintertestning till race helgen men det borde ändå hjälpa oss lite att ha set-up information från nya bilen på den här banan, och vi har en hel del erfarenhet nu av dessa två sammansättningar av däck. Jag kommer att trycka på så hårt jag kan, som alltid, och jag vet att alla i stallet är riktigt motiverade så jag hoppas på en smidig och lyckad helg. ”
Timo Glock, Toyota
(2008 kval – 13:e, race – 9:e)
”Bahrains Grand Prix är bra nöje och banan är unik. För bilens set-up måste man kompromissa mellan höghastighet och grepp i långsammare hörn, vilket är en ganska knepig avvägning att uppnå. En fråga som vi står inför framförallt i Bahrain är vinden, som kommer in från öknen och kan ändra riktning från varv till varv. Detta kan göra bilen lite instabil om det blåser åt fel håll men vi vet vad man kan förvänta sig så att vi är förberedda. Förra året hade jag ganska otur i Bahrain för att jag fick backa av med ett litet teknisktproblem när jag var säker på att jag skulle ta mina första poäng för stallet. Men den här säsongen har börjat på ett mycket bättre sätt jämfört med 2008 och jag är övertygad om att jag kan fortsätta att visa goda resultat. ”
Robert Kubica, BMW Sauber
(2008 kval- 1:a, race – 3:a)
”Jag ser fram emot att komma till Bahrain. Överlag gillar jag banan, trots att den egentligen inte är utmanande. Bahrain International Circuit har ett par långa raksträckor och tre karakteristiska låghastighetskurvor som kräver kraftiga inbromsningar. Vind kan spela en viktig roll i Sakhir eftersom det påverkar balansen i bilen. Dessutom, det blåser sand på delar av banan, vilket leder till förändrade grepp villkor. Lyckligtvis hade vi chansen att testa F1.09 bilen i Bahrain i februari, men väderförhållandena var instabila och blåsiga då. Ifjol körde vi ganska bra i Bahrain – efter att jag säkrat pole position i kvalet, lyckades jag avsluta loppet på pallen ”.
Nick Heidfeld, BMW Sauber
(2008 kval – 6:e, race – 4:a)
”Jag tycker om att köra i Bahrain. Jag gillar den moderna komplexet och banan. Avsnittet från femte till den näst sista kurvan är särskilt väl utformad. Den här gången anländer jag ganska tidigt än en gång för att få tid för min konditionsträning. Det kommer bli intressant att se vad vädret medför. Vanligtvis har klimatet i Bahrain varit mycket trevligt, men vi har också haft en otrolig värme, och under vintertesterna fanns det en enorm sandstorm. Ã…r 2008 var det en konsert med Akon efter loppet, som jag också minns mycket väl. ”