inför: Bahrains GP med Renault, Brawn GP och Force India

Fernando Alonso, Renault
(2008 kval – 10:e, race – 10:e)

”Bahrain är ett utmanande bana och jag har några goda minnen från mina vinster där under 2005 och 2006 med Renault. På grund av banans plats kan det bli ganska dammigt och villkoren ändras från varv till varv så du måste vara försiktig, men det finns fortfarande några bra omkörnings möjligheter, särskilt i kurva ett och fyra. Det är en av de mest krävande banorna på bromsarna, med massor av stora bromsnings zoner så vi kommer att titta på slitage mängderna under fredagen för att se till att vi inte får några problem i loppet. Förhoppningsvis kan vi upprepa det resultat vi visade i Kina, så att vi kan nå Q3 och kämpa för poäng i tävlingen. Det är fortfarande tidigt i år och redan har stallet gjort otroliga framsteg, som ger mig tro att vi fortfarande kan slåss för mästerskapet. Vi kommer att ha fler uppdateringar när vi kommer tillbaka till Europa, men i detta skede på året är det viktigt att vi tar så många poäng som möjligt i varje lopp så vi kan vara med och kämpa i slutet av säsongen. ”

Nelson Piquet, Renault
(2008 kval- 14:e, race – DNF)

”Om jag är ärlig så är det inte en av mina favorit banor men det finns spännande delar på varvet som kurva fem och sex. Men placeringen innebär att banytan alltid är ganska dammig, särskilt vid sidan av banan, så du inte har råd att göra ett misstag och köra brett utan att förlora mycket tid. Det är också en av de hetare tävlingarna i år så det är ganska fysiskt krävande, även om det är torr värme istället för fuktigheten du får i Malaysia. Jag behöver verkligen vara säker på att jag kvalificerar väl så att jag kan välja en bra strategi för loppet. Om vi får de nya delarna på min bil i tid för den här helgen så tror jag att Q3 kommer vara möjligt för mig, vilket skulle sätta mig i en bra position för poäng i loppet. Teamet arbetar hårt för att utveckla bilen och jag är säker på att vi kommer att bli mer konkurrenskraftiga i Bahrain där jag kommer att vara redo att ta varje möjlighet som kommer min väg. ”

Jenson Button, Brawn GP
(2008 kval – 9:e, race – DNF)

”Bahrain är alltid ett av mina favorit-tävlingar på kalendern eftersom jag älskar landet och den banan som har några bra snabbt svepande avsnitt som verkligen passar min körstil och gör att du kan pressa bilen till dess gränser. Det är en bra bana för omkörning, särskilt i kurva ett efter en lång raka där man bromsar hårt från över 300km/t på sjunde växeln ner till första växeln. Folk tenderar att bromsa överraskande tidigt här så du tjäna mycket mark om du är modig. Självförtroende vid inbromsning är nyckeln till ett snabbt varv. Du måste tro på bilens prestanda och ha fullt förtroende för att du kan stanna på ett effektivt sätt. ”

Rubens Barrichello, Brawn GP
(2008 kval – 12:e, 2008 Race – 11:e)

”Bahrain är inte en särskilt snabb bana men den är intressant ur förarens perspektiv. Ur teknisk synvinkel, är bromsning och grepp är avgörande och du behöver bra maxhastighet att maximera de långa rakorna så att styrkan i vår Mercedes-Benz motor kommer att vara en verklig fördel här. Det kan bli väldigt blåsigt, särskilt på eftermiddagen, vilket orsakar att sand blåser upp på banan och påverkar grepp nivåerna. Det kan vara en utmaning speciellt i kvalet när alla försöker att vara ute på banan i sista minuten när den är som renast. De två sista race helgerna har visat sig vara riktigt händelserika med vädret som påverkat resultatet i Malaysia och Kina, men förhoppningsvis kan vi förvänta oss ett torrt race här i Bahrain i helgen. ”

Giancarlo Fisichella, Force India
(2008 kval – 18:e, race – 12:e)

”Jag känner mig ganska positiv till Bahrain. Vi har några nya delar som kommer från fabriken och jag hoppas att det kommer att ge en förbättring av den totala farten. Vi har fortfarande en bit kvar för att kunna jaga poäng, men åtminstone kommer det här att hålla oss konkurrenskraftiga. I likhet med Kina ska vi fokusera på att komma i mål och se var vi är. ”

Adrian Sutil, Force India
(2008 kval – 20:e, race – 19:e)

”Gruppen bör vara stolta över tävlingen vi hade och det resultat vi visade i Kina. Självklart är jag besviken att vi inte fick till det slutliga resultatet, men du måste komma över det då det alltid finns nästa lopp. Visst förtjänade vi de poängen, men vi kan inte ge upp eftersom det finns alltid andra chanser. Vi har fokuserat om och ser nu fram emot Bahrain, vilket är ett race jag tycker om – det är något helt annat med racing i öknen. Målen för Bahrain kommer verkligen att vara desamma som för Kina. Jag vill självklart avsluta jobbet, men jag tror att få poäng här kommer att bli mycket svårt. Jag vill behålla den tillförlitlighet vi har visat hittills i år – det är min bästa start på en säsong sedan jag kom in i F1 2007 och jag vill bibehålla denna kurs. De nya delarna vi har som kommer till detta race bör hålla oss i närheten av andra och jag hoppas att vi kommer att kunna ha ett bra, konkurrenskraftigt race, men vi måste fokusera på vår egen prestation och försöka förbättra så mycket som möjligt så att när vi kommer till Europa kan vi verkligen börja kämpa. ”

Dr Vijay Mallya, Force India
(ordförande och stall chef )

”Vi planerar att införa betydande aerodynamiska uppgraderingar till Bahrains Grand Prix, inklusive ett nytt golv och en interims översyn avdiffusorn. Bland övriga delar, planerar vi också att använda nya reservvingar på den främre vingen och omprofilerade sidepods på grund av ändringarna på bakdelen. Vi har planerat den här uppgraderingen sedan debuten av VJM02 som en del av vår planerade aerodynamik cykel och det kommer att innebära ett stort steg framåt för stallet. Även om vi räkna med andra stall också har gått framåt så hoppas vi att detta kommer att hålla oss närmare resten av fältet. Som vanligt vet vi att poäng kommer att bli mycket svårt att uppnå, och vi bör inte ställa detta som ett mål för Bahrain. Ja, Adrian hade ett mycket starkt lopp i Kina och mycket nära att uppnå vårt slutliga mål långt tidigare än någon kunde ha förväntat sig, men vi får inte titta på det som att Kinas Grand Prix antyder om vår allmänna form. Istället måste vi fokusera på tillförlitlighet och vara konsistenta och se till att vara där om omständigheterna tillåter det. ”