F1 Nyhet: BMW Sauber lämnar F1 efter 2009

BMW Sauber F1 stallet meddelade idag under en extra insatt presskonferens att man lämnar Formel 1 efter 2009 säsongen. Beslutet kom efter ett styrelse möte igår där man beslutade att omstrukturera BMW Motorsports.
Resurser som frigörs kommer att användas till utveckling av ny teknik och projekt inom området hållbar utveckling.

Dr Norbert Reithofer, ordförande i styrelsen för BMW AG, förklarar;
Naturligtvis var detta ett svårt beslut för oss. Men det är ett resolut steg med tanke på företagets strategiska omställning . Premium kommer i allt högre grad att definieras i termer av hållbarhet och miljövänlig kompatibililtet. Detta är ett område där vi vill vara kvar i täten. I linje med vår strategi Number ONE, ser vi ständigt över samtliga projekt och initiativ för att kontrollera dem för framtida lönsamhet och hållbarhet. Vår Formel Ett-kampanj är således en mindre viktig promotor för oss. Mario Theissen som har haft ansvar för vårt motorsport program sedan 1999. Vi har noterat ett stort antal framgångar under denna period, däribland några i Formel Ett racing. Jag vill uttrycka min uppriktiga tacksamhet till Mario Theissen och hans team för detta,

Det bara tog oss tre år att etablera oss som ett topp team med BMW Sauber F1 Team. Tyvärr kunde vi inte motsvara våra förväntningarna under innevarande säsong. Men våra tio års Formel 1 erfarenhet har haft en stor inverkan på våra utvecklings ingenjörer. Vi har racing att tacka för många tekniska innovationer samt tävlingsandan som driver oss att utveckla mass-producerade bilar. ” sa Dr. Klaus Draeger, styrelse medlem med ansvar för utveckling.

Chefen för BMW Motorsport, Dr Mario Theissen hade följande att säga under presskonforensen.
”Naturligtvis, vi, de anställda i Hinwil och München, skulle alla ha velat fortsätta denna ambitiösa kampanj och visa att den här säsongen bara var bara en hicka efter tre framgångsrika år. Men jag kan förstå varför detta beslut har gjorts från ett företags perspektiv. Vi kommer nu att fokusera starkt på de återstående tävlingarna och visa vår kämpaglöd och skapa ett bra resultat medan vi tar farväl till Formel Ett racing.”

BMW uppnådde åtta Formel Ett segrar från 1982 till 1985 med Brabham. Under 1983, vann BMW förarmästerskapet med Nelson Piquet (Brabham BMW). Den sista vinsten med legendariska turbo motorn kom med Benetton 1986.
Tio segrar var togs under partnerskapet med Williams (2000-2005). BMW hade totalt 19 Grand Prix-segrar och 33 pole positioner före BMW Sauber F1 Team eran.

BMW var med som eget stall första gångern i sju lopp under 1952 och 1953 innan man återvände som konstruktör efter uppköpet av Sauber under 2005. Första säsongen uppnådde man femte plats i mästerskapet med Jacques Villeneuve och Nick Heidfeld i spetsen innan förre världs mästaren ersattes av Robert Kubica, Polens första F1 förare, i Ungern.
I Indianapolis 2007, var BMW det första stallet att köra Tyskland:s Sebastian Vettel, som ersätta Kubica efter hans enorma krasch under Kanadas Grand Prix. Detta år kom man tvåa i konstruktörs mästerskapet efter att McLaren blivit av med sina poäng. Första pole position togs av Kubica i Bahrain förra året innan vinsten i Kanades Grand Prix och man ledde även förarmästerskapet i mitten av säsongen. Heidfeld registrerade snabbaste varv i Malaysia och Tyskland när teamet fortsatte sina gradvisa framsteg, inklusive tredje plats i konstruktörsmästerksapet de båda senaste två säsongerna.
Hittils har BMW Sauber F1 Teamet tagit en pole position och 16 pallplatser.