Två försäsongstester avklarade och en kvar innan F1-säsongen 2013 äntligen sätter igång på allvar.
Efter två testveckor finns det fortfarande ingen klar favorit inför säsongen, vissa säger att Lotus verkar ha bra fart när de kör race-simuleringar medan andra sjunger samma gamla sång ”Red Bull är stallet att slå”. Vad som verkar vara klart och tydligt däremot är att vi kommer att få en ännu jämnare säsong 2013. Åtminstone från början av året, vilket självklart är extra kul för oss som tittar på.
Det har efterfrågats lite statistik och annan nördfakta från testerna, så jag har försökt samla ihop och presentera detta på ett kul sätt för alla.
Nog babblat från mig för nu, här följer lite tider, däckanvändning, kilometer m.m. från Barcelona.
Bakgrundsfakta F1 vintertester (Barcelona):
Stallen fördelas 100 uppsättningar däck per bil per år i testsyfte.
I Barcelona hade stallen maximalt 35 uppsättningar tillgodo av Pirellis soft, medium, hard däck samt intermediates och fullregn däck om det skulle behövas. Pirelli väljer 20 av dessa uppsättningar och stallen får fritt välja de andra 15 uppsättningarna som de vill testa. De uppsättningar som inte användes under det tidigare testet i Jerez kan ha tagits med till detta test.
Däcken som Pirelli valde för varje stall var enligt följande.
- 1 – Supersoft
- 5 – Soft
- 5 – Medium
- 6 – Hard
- 2 – Inters
- 1 – Wet
Testfakta från Pirelli:
Flest varv körda i Barcelona: V. Bottas – 355 varv | F. Alonso: 283 varv | M.Chilton: 241 varv
Normalt är tidsskillnaden mellan blandningar ca 0.5 sekunder, men på grund av det ovanliga vädret så var det inte riktigt fallet. Stallen fick prova på de nya Cinturato Grön intermediate och Cinturato Blå regndäcken under fredagen. Regndäcken har en ny konstruktion i år som förbättrar greppet bak och reducerar övertyrning.
Högsta / lägsta lufttemperatur över fyra dagar: 20°C (Dag 2) / 7°C (Dag 4)
Högsta / lägsta bantemperatur över fyra dagar: 26°C (Dag 2) / 6°C (Dag 4)
Däck statistik:
Totalt antal uppsättningar som Pirelli hade med sig till Barcelona: 385 vilket är 1628st däck.
Totalt antal uppsättningar som användes i Barcelona: 303
Testtider från Barcelona
Topp tre från alla fyra dagarna
Förare | Stall | Tid | Däck | |
---|---|---|---|---|
Dag 1 | ||||
Nico Rosberg | Mercedes | 1:22.616 | M | |
Kimi Räikkönen | Lotus | 1:22.623 | M | |
Fernando Alonso | Ferrari | 1:22.952 | M | |
Dag 2 | ||||
Sergio Perez | McLaren | 1:21.848 | S | |
Sebastian Vettel | Red Bull | 1:22.197 | S | |
Kimi Räikkönen | Lotus | 1:22.697 | M | |
Dag 3 | ||||
Fernando Alonso | Ferrari | 1:21.875 | S | |
Nico Hulkenberg | Sauber | 1:22.160 | S | |
Romain Grosjean | Lotus | 1:22.188 | S | |
Dag 4 | ||||
Lewis Hamilton | Mercedes | 1:23.282 | M | |
Jenson Button | McLaren | 1:23.633 | M | |
Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:24.071 | S |
Sammansatta tider från F1 testvecka 2 i Barcelona
Förare | Stall | Tid | Skillnad | |
---|---|---|---|---|
1 | Sergio Perez | McLaren | 1:21.848 | |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:21.875 | + 0.027 |
3 | Nico Hulkenberg | Sauber | 1:22.160s | + 0.312 |
4 | Romain Grosjean | Lotus | 1:22.188 | + 0.340 |
5 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:22.197 | + 0.349 |
6 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:22.616 | + 0.768 |
7 | Kimi Raikkonen | Lotus | 1:22.623 | + 0.775 |
8 | Pastor Maldonado | Williams | 1:22.675 | + 0.827 |
9 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:22.726 | + 0.878 |
10 | Valtteri Bottas | Williams | 1:22.826 | + 0.978 |
11 | Jenson Button | McLaren | 1:22.840 | + 0.992 |
12 | Adrian Sutil | Force India | 1:22.877 | + 1.029 |
13 | Mark Webber | Red Bull | 1:23.024 | + 1.176 |
14 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:23.366 | + 1.518 |
15 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 1:23.718 | + 1.870 |
16 | Paul di Resta | Force India | 1:23.971 | + 2.123 |
17 | Max Chilton | Marussia | 1:25.115 | + 3.267 |
18 | Esteban Gutierrez | Sauber | 1:25.124 | + 3.276 |
19 | Jules Bianchi | Force India | 1:25.732 | + 3.884 |
20 | Giedo van der Garde | Caterham | 1:26.177 | + 4.329 |
21 | Charles Pic | Caterham | 1:26.243 | + 4.395 |
22 | Felipe Massa | Ferrari | 1:27.563 | + 5.715 |
Se även vår sammanfattning med tider, körde arv/kilometer från alla vinterns F1-tester.