Det var inte mycket action på banan den första dagen av försäsongstester på Jerez igår, tisdag, när Formel 1’s nya turbo era hade premiär. Det var flera stall som inte ens fick en officiell tid satt, utan gjorde endast installationsvarv eller kom inte ut alls.
För att jämföra lite med förra året så körde förarna sammanlagt ca 650 varv första dagen på Jerez, medan man i år inte ens kommit upp i 100. Paul Di Resta körde 89varv i Force Indian vilket nästan är mer än det sammanlagda antalet varv igår.
Än dock, maskinerna är igång och det kan bara bli bättre. Det enda stallet som inte lyckades komma ut på banan igår, av de som var på plats, var McLaren som hade elproblem.
Caterham var nära att utebli de med, men till slut fick Marcus Ericsson göra sin debut som F1-förare, även om det bara blev ett installations varv.
Dagens vinnare, om man kan säga så efter en sådan dag, var Ferrari och Kimi Räikkönen som inte bara satte snabbaste varvet men körde även flest varv. Det ska dock sägas att hade inte framvingen på Lewis Hamiltons Mercedes gått sönder och han kört in i däckbarriären, hade nog han toppat listan.
Kimis tid var emellertid 10 sekunder långsammare än bästa tiden första dagen på Jerez 2013, men Kimi är inte oroad.
Bilarna är långsammare? Det är meningslöst att jämföra med det gamla eftersom allting är helt annorlunda. – Kimi Räikkönen
Förare | Stall | Tid | Varv | |
1 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:27.104 | 31 |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:27.820 | 18 |
3 | Valtteri Bottas | Williams | 1:30.082 | 7 |
4 | Sergio Perez | Force India | 1:33.161 | 11 |
5 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:36.530 | 15 |
6 | Esteban Gutierrez | Sauber | 1:42.257 | 7 |
7 | Sebastian Vettel | Red Bull | ingen tid | 3 |
8 | Marcus Ericsson | Caterham | ingen tid | 1 |