Andra dagen i Jerez gick mycket bättre för Formel 1 stallen. Nico Rosberg och Mercedes lyckas få ihop hela 97 varv, medan McLaren äntligen fick ut bilen och var snabbast för dagen.
Efter nattens regn spolades banan med lite extra vatten och Pirelli kunde genomföra tester av regndäck. Till eftermiddagen hade banan torkat igen och det blev mer fart, bland annat hade McLaren fått ordning på sitt maskineri och Jenson Button satte nya MP4-29 på prov.
Mercedes fick också ihop bilen igen efter måndagens utkörning av Lewis Hamilton och det utnyttjade Nico Rosberg till max med överlägsna 97 varv. Tre av fyra klart snabbaste kör med Mercedes motorer, Force India som också kör Mercedes låg en bit efter toppen men bra före Sauber bakom. Så det verkar som att Mercedes systemet hittills är det bästa, precis som många förutspått.
Renault stallen hade stora problem under dagen och fick knappt kört något överhuvudtaget. Deras problem kunde härledas till det nya ERS systemet som Renault Sport försöker lösa så fort som möjligt. Man har identifierat problem men måste flyga in delar för att lösa allas problem.
Det glädjande för svenska fans är dock att Marcus Ericsson lyckades göra en snabbare varvtid än Sebastian Vettel, Red Bull Racing, under sin sista dag för veckans tester.
Förare | Stall | Tid | Varv | |
1 | Jenson Button | McLaren | 1:24.165 | 43 |
2 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:24.812 | 47 |
3 | Valtteri Bottas | Williams | 1:25.344 | 35 |
4 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:25.588 | 97 |
5 | Sergio Perez | Force India | 1:28.376 | 37 |
6 | Esteban Gutierrez | Sauber | 133.270 | 53 |
7 | Marcus Ericsson | Caterham | 1:37.975 | 11 |
8 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 138.320 | 8 |