Renault Sport berättar om motor förberedelserna för Malaysias GP

Årets andra F1 race körs på Sepang banan i Kuala Lumpur, Malaysia. Och tvärtemot vintertesterna, första loppet i Australien och många andra platser i kalendern, så bjuder Malaysia på helt andra utmaningar, speciellt från hårdvaran i bilarna.
En av de viktigaste delarna i F1 bilen är motorn, så hur förbereder man dem för hettan, fuktigheten och de möjliga regnskurarna som kan börja och sluta i ett ögonblick.

Rémi Taffin, chef för Renault Sport F1’s verksamhet vid banan ger oss inblick i deras förberedelser.
Vi reproducera vad motorn kommer att utsättas för vid Sepang i term av fuktighet. På Dynanometern kan vi replikera allt motorn kommer att uppleva i Malaysia, temperatur, fuktighet, det atmosfäriska trycket, och vi kommer att sätta kraftenheten på prov för att se till att det kan anpassa sig till sin omgivning och reagera bra till de unika utmaningar förhållande i det Malaysiska vädret.”
”Det största problemet vi får med den relativt höga luftfuktigheten är körbarhet, där vi måste ställa in motorn på ett annat sätt. Om något är det faktiskt snällare på motorn, eftersom vi styr motorns temperatur genom karossen.”

Taffin erkänner dock att lufttemperaturen inte har någon större påverkan ur ett operationellt perspektiv eftersom motorns driftstemperaturer är så höga i vanligt fall ändå.

”Vi försöker att få till samma arbetstemperatur för motorn, som är 120-130 grader för vattnet och närmare 110-120 för oljan. Vårt mål är sedan att bli av med lufttemperaturen, som kommer ner till kylkonfigurationen av bilen för att uppfylla detta krav. Det bör inte ändra någonting från motorns perspektiv. Det tar inte lufttemperatur eller luftfuktighet i beaktning.”

Det viktiga för alla Renault stallen kommer alltså att bli kylningen. Ju mindre man behöver kyla motorn desto mer av luften runt bilen kan man istället använda till downforce.
Renault motorn får normalt utstå 3000km av uthållighets tester under vintern. Av dessa 3000km är dock 1/3 del, 1000km, specifikt riktade mot Sepang banan. Men trots hårda tester för banan och kanske de tuffaste förhållanden för motorn under året, så kommer man inte att använda sig av nya motorer under racet.

”Vi kommer att använda exakt samma motorer för Malaysias Grand Prix som vi använde för Australiens Grand Prix. Det var något som vi gjorde förra säsongen också. Den grundläggande principen kretsar kring hur vi närmar oss 20 race säsongen och det faktum att vi bara har åtta motorer per bil för året. Man funderar ut många olika planer och scenarier, men den plan som vi kom överens om var att använda motorer så hårt vi kunde så tidigt som vi kunde, köra så mycket som möjligt på de första motorerna. Anledningen till att vi gör detta är för att ha mer andrum när vi går in i sista delen av säsongen.” – Taffin