Det blev en spännande och tajt historia om pole-position för Kinas GP 2019.
Men det var inte mellan Mercedes och Ferrari, som många kanske trott. Istället var det en intern kamp mellan Valtteri Bottas och Lewis Hamilton i Mercedes.
Det skiljde till slut bara 0.023sek mellan finländaren och regerande världsmästaren. Bottas som haft övertaget hela helgen annars, ser stark ut inför morgondagens race.
Längre ner i fältet var det otroligt tätt. Det handlade verkligen om hundra delar i många fall för att komma vidare till nästa omgång. Renault befäste lite sin status som ”best-of-the-rest”, men som vi nämnde i podden inför loppet så har de haft lite sämre race pace hittills (det och otur). Vi får väl se hur den gula bilen hanterar racet imorgon.
Haas duon, med några fler i Q3, gjorde bort sig helt och hann inte runt banan för sitt andra försök i Q3 och blev därmed utan tid. Lite snöpligt när de troligen kunde ha utmanat Renault framför, men sen igen kanske det inte spelar någon större roll och Haas har haft ganska bra pace hittills på söndagar.
McLaren var något av en besvikelse, 14 och 15:e startruta för dem. De fick helt enkelt inte till bilen och hade inte pace att matcha de framför. Samma gäller Kimi Räikkönen och Alfa Romeo, i sitt sista försök i Q2 tappade Kimi power på raksträckan – kanske var det det som gjorde att Kimi missade Q3 denna gång. Men det hade varit på håret för honom ändå, som i Bahrain, med det tajta mittfält dom vi har.
POS | # | FÖRARE | BIL | Q1 | Q2 | Q3 | VARV |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:32.658 | 1:31.728 | 1:31.547 | 16 |
2 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:33.115 | 1:31.637 | 1:31.570 | 16 |
3 | 5 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:33.557 | 1:32.232 | 1:31.848 | 17 |
4 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:32.712 | 1:32.324 | 1:31.865 | 16 |
5 | 33 | Max Verstappen | Red Bull | 1:33.274 | 1:32.369 | 1:32.089 | 14 |
6 | 10 | Pierre Gasly | Red Bull | 1:33.863 | 1:32.948 | 1:32.930 | 14 |
7 | 3 | Daniel Ricciardo | Renault | 1:33.709 | 1:33.214 | 1:32.958 | 18 |
8 | 27 | Nico Hulkenberg | Renault | 1:33.644 | 1:32.968 | 1:32.962 | 15 |
9 | 20 | Kevin Magnussen | Haas | 1:34.036 | 1:33.150 | DNF | 16 |
10 | 8 | Romain Grosjean | Haas | 1:33.752 | 1:33.156 | DNF | 15 |
Utslagna efter Q2 | |||||||
11 | 26 | Daniil Kvyat | Scuderia Toro Rosso | 1:33.783 | 1:33.236 | 12 | |
12 | 11 | Sergio Perez | Racing Point | 1:34.026 | 1:33.299 | 12 | |
13 | 7 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing | 1:34.125 | 1:33.419 | 12 | |
14 | 55 | Carlos Sainz | Mclaren | 1:33.686 | 1:33.523 | 12 | |
15 | 4 | Lando Norris | Mclaren | 1:34.148 | 1:33.967 | 12 | |
Utslagna efter Q2 | |||||||
16 | 18 | Lance Stroll | Racing Point | 1:34.292 | 6 | ||
17 | 63 | George Russell | Williams Racing | 1:35.253 | 9 | ||
18 | 88 | Robert Kubica | Williams Racing | 1:35.281 | 9 | ||
NC | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing | DNF | 2 |