Inför varje ny säsong går FIA igenom regelboken för att ändra och lägga till nya regler. Det som alla pratar om inför 2018 är ju såklart ”Halo”. Men en regeländring som har stor potential att göra startfältet jämnare och göra racingen bättre har glömts bort bakom allt prat om Halon. Det handlar om en ändring av regeln som säger att motorn som en leverantör säljer till ett team måste vara identisk till den som motorleverantörens fabriksteam själva använder.
FIA har nu lagt till ett klargörande gällande den regeln. Den kräver nu att motorleverantören även levererar den exakta mjukvaran som fabriksteamet har tillgång till. Det har länge spekulerats om att fabriksteamen inte ger deras kunder full tillgång till alla motorlägen som ger maximal effekt under till exempel kvalvarv.
Detta var en av anledningarna till att McLaren valde att avsluta sitt samarbete med Mercedes och gå till Honda. McLaren hade stora framgångar med Mercedes mellan 1995 och 2014, men efter att Mercedes startade sitt egna fabriksteam 2010 var det uppenbart att McLaren inte fick samma prioritering. Därav det katastrofala bytet till Honda.
Men förhoppningsvis ska den här regeländringen ge teamen som köper sina motorer lite bättre förutsättningar. Man ska nog inte förvänta sig några drastiska förändringar, Sauber kommer inte helt plötsligt slå Ferrari, men vi kanske ser några ordentliga kvalskrällar på banor med långa raksträckor där motorn är mer avgörande än aerodynamik.