Förklaring till de nya däckreglerna i F1 säsongen 2016

Under årets sista WMSC möte så klubbades en del förändringar till Formel 1 säsongen 2016 igenom. En av de större handlade om däcken och vi har hört att det är ganska många som är lite förvirrade och inte riktigt förstår dem.
Nu när FIA har släppt ett uppdaterat reglemente så tänkte jag ge en lite mer ingående förklaring till vad som egentligen gäller.

Först av allt ska vi göra klart att en hel del saker är fortfarande precis som förut. Exempelvis så har alla 13 set däck över en helg, ett antal set ska lämnas tillbaka efter FP1/FP2/FP3, ett "specialset" bara för Q3, och de i Q3 ska starta på däcken de satte sin bästa tid i Q2 med. Mycket är alltså precis som ni är vana med, men förarna kommer att få mer valfrihet vad gäller vilka däck de ska köra och när.

Den korta (och "enkla") förklaringen är följande.

Val av däck

Precis som tidigare nominerar Pirelli däck-specifikationer till varje tävlingshelg. Däremot kommer man mot tidigare två nu istället nominera tre (e) olika, ex. soft - medium - hard.
Varje förare kommer att ha tillgång till tretton (13) set däck. Av dessa tretton så är två set öronmärkta för loppet (valda av Pirelli) och ett set för Q3 (mjukast möjliga specifikationen). Race-set:en kan bestå av samma specifikation eller två olika specifikationer, ex: medium - medium eller medium - hard, och minst ett set måste användas under racet.
Resterande tio (10) set får förarna fördela som de vill under race helgen.

Användning av däck

  • Ett set däck får bara användas de först 40 minuterna av FP1 (denna tid var 30min 2015)
  • Set:et ovan och ytterligare ett set däck ska lämnas tillbaka innan starten FP2.
  • Ytterligare två set måste lämnas tillbaka innan starten av FP3.
  • Samt ytterligare två set måste lämnas tillbaka innan kvalet.
  • Till kval och lopp har förarna alltså 6 set kvar
    • 4 set av eget val
    • 1 set av den mjukaste (måste användas i Q3 om man tar sig dit)
    • 2 set valda av Pirelli, varav minst ett set måste användas under loppet.

Vi tar ett konkret exempel:
Till Australien har Pirelli valt soft och medium däck, samt super-soft som extra val. Det betyder att ett set av både soft och medium måste sparas till loppet och ett set av super-soft skall sparas som Q3 däcket.
Förutom ovan 3 set som Pirelli "valt",  väljer Marcus E 6 set super-softs och 4 set medium.
Efter FP1 lämnar Marcus tillbaka 1 set var av sina valda däck (SS & M). Han gör samma sak efter FP2 och FP3. Han har då kvar 3 set super-softs (av sina 6) och 1 set mediums,  samt de av Pirelli valda däcken.
Marcus klarar sig till Q3 på sin mediums, men går inte vidare till Q3. Till loppet har han då alltså 2 set super-softs och de av Pirelli valda race däcken - 1 set soft och 1 set mediums. Under loppet måste han använda ett set av dessa däck, antingen soft eller medium. Vilket i princip är samma regler som tidigare att man måste köra på två olika specifikationer under loppet.

Läs mer om vad det står i regelverket.

Såhär står det i FIA reglerna (översatt till svenska, med det viktigaste i varje punkt):

FIA Regler gällande däck

24.1 Leverans av däck:

Den enda däcktillverkare (Leverantören) utsed av FIA måste förbinda sig att erbjuda:
a) Tre specifikaioner av torr-däck vid varje Evenemang, som tydligt måste särskiljas från varandra när bilen är på banan.
b) vid vissa Evenemang kan ytterligare en specifikation göras tillgänglig för alla stallen i utvärderingssyfte, efter rekommendation från FIA och Leverantören.
c) En specifikation av intermediate-däck vid varje Evenemang
d) En specifikation av regndäck vid varje Evenemang

24.2 Kvantitet, urval och specifikation av däck under ett Evenemang:

a) Förutom under Artikel 24.1(b) och 24.4(d), får ingen förare använda mer än tretton (13) set torrädck, fyra set intermediates och tre set regndäck under ett Evenemang. Ett set däck anses omfatta två framdäck och två bakdäck som måste bestå av samma specifikation.
b) Inte mindre än nio veckor innan varje Evenemang i Europa, och femton veckor innan Evenemang utanför Europa, kommer FIA ge alla deltagare följande information som är relevant till Evenemanget:
  i) Vilka däck-specifikationer som kommer att göras tillgängliga av Leverantören
ii) Obligatoriska torrdäcks specifikationen(/erna) (upp till två) för loppet
iii) Obligatoriska Q3 torrdäcks specifikationen (alltid den mjukaste av de tre specifikationerna).
De tävlanden måste sedan senast åtta veckor innan Evenemanget (fjorton veckor för Evenemang utanför Europa) meddela FIA vilka specifikationer av torrdäck varje förare önskar använda under Evenemanget.
Från de tretton set varje förare har tillgång till måste:
i) Minst två set vara av den/de obligatoriska race-specifikationen. För att undvika tveksamheter, om det finns två obligatoriska däck-specifikationer måste en av varje väljas.
ii) Minst ett set måste vara en den obligatoriska Q3-specifikationen
iii) Återstående set kan väljas från de tillgängliga däck-specifikationerna.
Om en tävlande missar att ge ovanstående information innan deadline kommer FIA att allokera däck-specifikationer till de berörda förare som de anser lämpliga.
c) När ovanstående val har gjorts kommer FIA's tekniska delegat att fördela däck till varje förare från det bestånd av däck Leverantören tillhandahåller för Evenemanget.

24.4 Användning av däck

a) Däck kommer endast att räknas som använda när bilens tidtagningsmottagare visar att den har lämnat depån.
b) Om en ytterligare förare används, måste han använde de däck som allokerats till föraren hen ersätter
c) Om en extra specifikation av däck görs tillgänglig (Artikel 24.1a), skall två set av däcket allokeras varje förare för användning under FP1 & FP2. Alla dessa däck måste lämnas tillbaka innan starten av FP3.
d) Om endera FP1 eller FP2 förklaras som blöta görs ett extra set av intermediates tillgänglig till varje förare. Under sådana förhållanden skall ett set intermediates lämnas tillbaka till leverantören innan starten av FP3.
e) Från de tretton set av torrdäck som allokerats till varje förare under Artikel 24.2c
i) Ett set av det obligatoriska Q3-däck specen får inte användas eller returneras innan Q3 och, för de bilar som kvalade till Q3, måste returneras till leverantören innan loppet startar.
ii) Två set av race-specen får inte returneras innan loppet. För att undvika osäkerhet, om det finns två obligatoriska race däck specifikationer, ett set av varje får inte returneras innan loppet.
Av de återstående setten:
i) Ett set får endast användas under de första 40minuterna av FP1 och måste returneras till leverantören innan starten av FP2.
ii) Ett ytterligare set måste lämnas tillbaka till leverantören innan starten av FP2
iii) Två ytterligare set måste lämnas tillbaka till leverantören innan starten av FP3 såvida inte både FP1 och FP2 har förklarats blöta eller inställda, i vilket fall ett av dessa set får behållas av varje förare men måste lämnas tillbaka innan starten av kvalsessionen.
iv) Två ytterligare set måste lämnas tillbaka till leverantören innan starten av kvalsessionen
f) Innan starten av kvalsessionen får intermediate och regndäck endast användas efter att banan förklarats blöt av race-direktören, efter vilket man får använda intermediates, regn- eller torrdäck under resterande del av sessionen.
g) Under starten av loppet måste varje bil som kvalade till Q3 vara försedd med däck med vilken föraren gjorde sitt snabbaste varv/tid under Q2. Detta är endast nödvändigt om torrdäck användes för att sätta den snabbaste tiden och om torrdäck används vid starten av loppet.
h) Såvida en förare inte har använt intermediate eller regndäck under loppet, måste varje förare använda minst två olika specifikationer av däck under loppet varav minst ett måste vara av de obligatoriska torrdäcken enligt Artikel 24.2b. Lyckas man inte uppfylla det kravet så kommer en förare att uteslutas från loppet, såvida inte loppet avbryts och inte kan startas om. Om det senare händer och en förare inte har använt ett set av de obligatoriska däcken läggs trettio sekunder till den totala tiden för föraren.
En förare som använder däck av olika specifikationer under loppet får inte köra mer än tre varv innan hen måste byta till ett set med samma specifikation. Ett straff under Artikel 38.2d kommer att påtvingas en förare som inte byter däck inom tre varv.
i) Om loppet startas bakom säkerhetsbilen på grund av regn, måste regndäck användas tills säkerhetsbilen återvänder till depån.

För fullständiga regler, se FIA Formel 1 Sportsliga och Tekniska Regelverk.