Regeländringar F1 säsongen 2012 – Nosen

Jag börjar med den mest uppseendeväckande regeländringen inför 2012 års säsong. Jag talar självklart om nosen och närmare bestämt höjden på nosen. Förra året ansåg FIA att vissa bilars nosparti hade blivit för höga för att vara helt säkra i en så kallad T-Bone krasch, alltså när en bil träffar den andra bilen från sidan och på så sätt kunde en bil med en för hög nos kunna träffa en förare rakt i huvudet. Från början var FIA intresserade av området runt omkring föraren, alltså att ändra hur säkerhetscellen och kraschstrukturen runt föraren ser ut, men teamen tyckte det skulle bli en för stor förändring och bli för svårt på det aerodynamiska området, så man bestämde sig helt enkelt för att införa en höjdgräns för nosen på bilarna. Kort och gott betyder det att området precis framför föraren och fram till partiet där nosen sätts fast får vara så högt som 62.5cm mätt från referensplattan, medans nosen som sätts på bara får vara 55cm hög mätt från referensplattan.

Det gula i bilden visar var man inte får ha någon form utav kaross eller del utav bilen. Och det samma gäller den gula boxen under nosen, där får teamen vara millimeter noggranna med sina små vingar och liknande dem använder för att rikta luftflödet. Det som vissa team också har gjort är att de har hittat ett kryphål i reglerna som bestämmer hur hög och bred monocoquen måste vara, men just höjden är kryphålet man utnyttjat. Regeln är att den måste vara minst 27.5cm hög och 30cm bred, men genom att skapa 2 horn och sen låta monocoquen falla från den höjden så uppfylls 27.5cm kravet på 2 ställen men inte över hela delen för att skapa fyrkanten i monocoquen som FIA vill ha. Så FIA bestämde att monocoquen inte får vara mindre än 22cm i höjd mellan de 2 horn som uppfyller 27.5cm kravet, vilket är en 15cm stor yta.

 

Ett team skiljer sig dock från mängden, Mclaren med sin nya MP4-27 fortsatte med sitt koncept från tidigare bilar med en relativt låg nosparti jämfört med de andra bilarna. De är hittills det enda stallet iår som inte använder sig utav en platypus-nosen, utan använder sig utav en nos som börjar böja sig framåt redan vid föraren. Och genom en manick döpt till snöplogen under nosen så verkar dem få ut samma resultat som de som använder platypus lösningen. På nästa bild kan ni se på den svarta streckade linjen hur en bil som använder sig utav maximal höjd enligt reglerna jämfört med Mclarens och ungefärliga måtten på Mclarens nossektion.

 

Källa: Craig Scarborough @ http://scarbsf1.wordpress.com/