Det var en delvis regnig fredag när F1 återvände till Hockenheim för årets upplaga av Tysklands GP. Med regn på delar av banan under första träningen och uppehåll som kom och gick under andra var det viktigt att få in sina varv under rätt tid. Alla var inte på tårna vilket syns i resultaten för FP2 där flera av topp förarna ligger en bra bit ner.
Valtteri Bottas satt bakom ratten på Sennas Williams under första träningen och gjorde än en gång bra ifrån sig tills slutet då bilen gled ur händerna på finländaren och in i däckmuren.
Även Jules Bianchi och Dani Clos fick chansen att testa under första träningen för Force India och HRT respektive
Lotus testade som första stall sin egen version av en dubbel DRS, som Mercedes introducerade i början av säsongen, på Räikkönens bil. Kimi hade gärna velat ha mer tid med den ”nya bilen” men med vädret som det var fanns det inte mycket att göra.
Nico Rosberg, som var andra snabbast i FP2, var tvungen att byta sin växellåda efter dagens slut och får fem platsers straff till loppet. Romain Grosjean har sedan tidigare också samma straff sedan man bytt fransmannens växellåda efter Silverstone.
Pos | No | Förare | Stall | Träning 1 | Träning 2 | Varv | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Sorterat efter FP2 tiderna, bästa tiden från FP1 markerat med grönt. | |||||||
1 | 18 | Pastor Maldonado | Williams | 1:18.020 | 1:27.476 | 20 + 14 | |
2 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes AMG | 1:17.915 | 1:27.564 | 27 + 24 | |
3 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 1:18.339 | 1:27.902 | 21 + 24 | |
4 | 15 | Sergio Perez | Sauber | 1:17.413 | 1:28.402 | 28 + 26 | |
5 | 10 | Romain Grosjean | Lotus | 1:18.130 | 1:28.420 | 21 + 20 | |
6 | 12 | Nico Hulkenberg | Force India | 1:17.599 | 1:28.495 | 17 + 22 | |
7 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 1:18.709 | 1:28.513 | 30 + 23 | |
8 | 3 | Jenson Button | McLaren | 1:16.595 | 1:28.516 | 16 | |
9 | 2 | Mark Webber | Red Bull Racing | 1:20.122 | 1:28.877 | 27 + 21 | |
10 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus | 1:18.831 | 1:29.327 | 14 + 22 | |
11 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:19.039 | 1:29.364 | 34 + 26 | |
12 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:17.995 | 1:29.719 | 22 + 15 | |
13 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber | 1:18.226 | 1:29.785 | 2 + 24 | |
14 | 25 | Charles Pic | Marussia | 1:20.169 | 1:30.090 | 20 + 19 | |
15 | 24 | Timo Glock | Marussia | 1:20.539 | 1:30.220 | 18 + 16 | |
16 | 19 | Bruno Senna | Williams | — | 1:30.291 | 22 | |
17 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham | 1:19.963 | 1:30.331 | 24 + 26 | |
18 | 11 | Paul di Resta | Force India | — | 1:30.437 | 14 | |
19 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:17.093 | 1:30.617 | 22 + 16 | |
20 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:17.370 | 1:31.207 | 21 + 20 | |
21 | 21 | Vitaly Petrov | Caterham | 1:19.674 | 1:32.241 | 24 + 22 | |
22 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT | — | 1:32.349 | 17 | |
23 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes AMG | 1:17.382 | 1:32.777 | 20 + 18 | |
24 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT | 1:21.138 | 1:42.566 | 24 + 8 | |
25 | 19 | Valtteri Bottas | Williams | 1:18.422 | — | 28 | |
26 | 11 | Jules Bianchi | Force India | 1:1:18.972 | — | 21 | |
27 | 23 | Dani Clos | HRT | 1:21.740 | — | 27 |