Ban Detaljer | |
---|---|
Längd: | 3.340km |
Kurvor: | 18 | 6 höger & 8 vänster |
Toppfart: | ~280 km/h |
Fullgas: | 62% |
Längsta sektion fullgas: | 512 m (8s) |
Broms slitage: | Hög |
Däck slitage: | Medium |
Downforce | Mycket Hög |
Växlingar: | 54 |
Depå förlust: | ~17.8 sekunder |
Depå längd: |
Race Detaljer | |
---|---|
Första Racet | 1950 (banans första race 1929) |
Race längd: | 260.520 km |
Varv: | 78 |
Varv rekord: | M Schumacher, Ferrari | 01.14.439 (2004) |
2010 | |
Poleposition: | Mark Webber, RBR | o1:13.826 |
Vinnare: | Mark Webber, Red Bull |
Snabbaste varv: | Sebastian Vettel, RBR| 01:15.192 |
Tidigare Vinnare | |
2009: | Jenson Button, Brawn GP |
2008: | Lewis Hamilton, McLaren |
2007: | Fernando Alonso, McLaren |
2006: | Fernando Alonso, Renault |
2005: | Kimi Räikkönen, McLaren |
Med fakta i hand är det dags att lämna in tipsen för den här omgången av F1-Tipset 2011
Intressant Fakta om Monacos GP
Monaco har funnits med väldigt länge, och i F1 Världsmästerskapet sedan starten 1950. Banans nuvarande layout är den femte variationen från originalet som höll sig från 1929-1972. Till 1973 kom bassäng-sektionen, denna layout har varit den kortaste med sina tre år, sedan har den gjorts om ca var tionde år. En förare har varvrekordet på två olika layouter, nämligen Michael Schumacher och Sveriges F1 stolthet Ronnie Peterson har varvrekordet på den första variationen mellan 1973-75 på tiden 1:27.9.
Banlayout med längd antalkurvor och banrekord:
1929 - 1972 | 3.145km - 14 kurvor | 1:22.2 - Jackie Stewart (Tyrrel-Ford, 1971) 1973 - 1975 | 3.278km - 20 kurvor | 1:27.9 - Ronnie Peterson (Lotus-Ford, 1974) 1976 - 1985 | 3.312km - 23 kurvor | 1.:22.637 - Michele Alboreto (Ferrari, 1985) 1986 - 1996 | 3.368km - 25kurvor | 1:21.076 - Michael Schumacher (Benetton-Ford, 1994) 1997 - 2002 | 3.367km - 25 kurvor | 1:18.023 - Rubens Barrichello (Ferrari, 2002) 2003 - idag | 3.340km - 19 kurvor | 1:14.439 - Michael Schumacher (Ferrari, 2004)
Vinstrikaste föraren på Monacos gator är den store Ayrton Senna, med hela sex vinster på banan. Han tog titeln från Graham Hill som under 1960-talet vann Monacos GP fem gånger (totalt 14 vinster i karriären) och förtjänade smeknamnet Mr Monaco.
Trots banans snäva och smala natur, där en smäll in i väggen är en tusendels sekunds inbromsning för sent ifrån, så har det endast inträffat ett dödsfall på banan. Italienaren Lorenzo Bandini dog till följd av de brännskador han ådrog sig i en krasch 1967. En av de mest kända krascherna tillhör dock Alberto Ascaris, 1955, som missade chikanen och hamnade i bassängen.
[forecast location=”Monaco” caption=”Väder – Monacos GP”]