Kimi Räikkönen
“Arton kvar att gå!”
Två lopp in – hur känns det att vara tillbaka
Två race körda, arton kvar. Så länge har det varit mer eller mindre okej för mig och racingen är inte så mycket annorlunda än tidigare. E20:an känns verkligen bra. Vi jobbar på att få styrningen exakt rätt för mig, och vi är nästan där. Farten i bilen är bra och det gäller både kval och race fart. Det har varit två frustrerande lopp sett till var vi startat. Vi borde inte ha startat så långt bak i Australien, och straffet för att ha bytt växellåda i Malaysia kostade oss positioner också, men sådant är motorracing.
E20 verkar verkligen ha bra fart…
Vi kan säga att det ser bra ut än så länge. Bilen var väldigt bra under kvalet i båda loppen. Romain var trea i Australien och sedan var jag femte snabbast i Malaysia. På Sepang kunde det ha varit bättre. Jag gjorde några misstag under sista försöket i Q3. Jag förlorade lite tid där så det kunde blivit bättre än femte, kanske fjärde eller till och med tredje. Jag kände att farten fanns där i bilen. Tydligt, var det en bra bil att kvala i.
Race farten känns inte så dålig heller. Du är tillbaka och sätter snabbaste varv tider.
Loppet var svårt med de förhållanden som rådde och ärligt talat så var det bästa var att kämpa för att behålla min femte plats. När jag gick ut med slicks för första gången var det så mörkt att det var svårt att se den torra linjen på banan. När jag väl kunde se linjen körde jag snabbt nog för att behålla positionen. Jag kände att det fanns mer fart i bilen men jag ville inte riskera något. Att få det loppets snabbaste varv är trevligt men inte lika bra som att vinna.
Hur var känslan med Pirellis regndäck?
Det var min debut med de senaste våtväder däcken. När lamporna släcktes var jag tvungen att ta det lugnt, eftersom jag helt enkelt inte visste hur de skulle bete sig. Vi hade självklart bara gjort ett installationsvarv med dem också, så vi visste inte ens hur vi skulle ställa in framvingen för det våta loppet. Men starten gick okej, vi lyckades till och med tjäna några positioner, men sedan var det en incident mellan några bilar framför mig så jag var tvungen att köra på gräset igen som i Australien för att undvika dem. Jag förlorade några positioner, men jag klarade mig genom första varvet åtminstone.
Vilka är dina tankar om Shanghai International Circuit?
Det är bara ännu en racerbana. Jag har inga speciella favoriter eller något sådant. Den är ganska lik Sepang och Albert Park i vad den kräver från oss så det borde passa oss bra. Vi har lite nya delar till E20 så det borde också vara bra. Jag är säker på att de andra stallen också har nya delar med sig så vi kommer inte veta hur vi ligger till innan vi kommer dit.
Det har gått ganska bra för dig tidigare I Kina, du måste ha en bra känsla inför?
Jag vann där 2007 och det var en bra känsla då det var samma år som jag vann Världsmästerskapet. Det är en ordentlig racerbana och det finns bra möjligheter för omkörningar. Vår bil ser bra ut så vi får se vad som händer när vi kommer ut på banan.
Är du nöjd med utvecklingstakten med E20 och hur relationen med teamet växer?
Stallet jobbar väldigt hart för att se till att vi fortsätter I rätt riktning. Självklart har vi en bra och stabil bil att jobba med. Den har varit snabb överallt hittills. Vädret och andra situationer på de två loppen vi haft betyder att vi inte fått se det bästa av bilen än. Jag känner mig bekväm med min relation till teamet. Det är tydligt att de är racers som jag och det är bästa sättet att få ut det maximala från säsongen.
Romain Grosjean
“Jag hoppas vi kan uppnå det resultat vi är kapabla till”
The season has started with a great deal of promise, but ultimately not the results deserved for Romain. With another new track to learn in China, the Frenchman is looking for a fresh start to kick off his season
Efter en liten paus med tid att reflektera, hur tycker du att saker går nu när vi är två race in i säsongen?
Vi kan verkligen säga att vi har prestanda från bilen. Vi har kommit vidare till Q3 i båda loppen så bilen presterar väldigt bra. Vi kunde slåss för första led i kvalet och farten i loppet är väldigt bra. I Kina hoppas jag vi kan ha lite mer av ett ”vanligt” lopp med all i ordning, när det kommer till starten, loppet – och inte en massa vatten på banan som i Sepang – och vi kan äntligen få ett bra resultat som vi är kapabla till.
Två korta race, är det ett problem för dig nu?
När man gör misstag måste man erkänna det och inte göra om det misstaget. När det inte är ditt fel, ja då är det inte ditt fel. De första två loppen var tuffa och vi fick inte resultat. Men å andra sidan vet jag att vi kan göra fantastiska saker i framtida lopp. Min säsong startar ordentlige i Kina.
Vad tycker du om Shanghai banan?
Det kommer att vara min första gång på banan. Jag har tittat på lite ombord videos och det ser ganska trevligt ut. Jag hoppas den passar E20.
Vi har ett nytt paket som förhoppningsvis är till fördel. Jag ser framemot att upptäcka en ny bana. Det verkar finnas många bra, intressanta kurvor. Om vi har gör ett bra resultat så är jag säker på att det blir en bana jag älskar.
Hur mycket ser du framemot ett nytt aerodynamisktpaket för E20:an?
Det är fantastiskt att se hur mycket fabriken står bakom oss och jobbar väldigt hårt för att ge oss uppdateringar. Vi har haft en lovande start på säsongen och vi vill alla få ut det bästa från varje avdelning, så ett nytt aerodynamisktpaket är ganska spännande. Jag kan inte vänta på att få se hur det ser ut och känna hur den känns på banan. Sedan, viktigast av allt, vill jag se varvtiden igen.
Nu har du fått lite ordentlig tid under två Grand Prix, hur bekväm känner du dig med bilen och hur nära är du att leverera 100 % från interaktionen mellan dig och E20?
E20:an ger men en bra känsla. Vi har sett lite intressanta saker i Malaysia och vi lär oss hela tiden mer om hur den reagerar. Vi fick ett väldigt bra intryck i Australien och Malaysia. Vi har några områden där vi vet vad vi måste göra och några områden där vi vet vad vi inte ska göra, i form av inställningar. Jag är säker på att vi till Shanghai kommer att kunna hitta rätt inställningar snabbare än de första två loppen. Jag tror det finns lite mer utrymme för mig att känna mig mer bekväm och självsäker i E20, men det är en väldigt trevlig bil att köra och med det nya aeropaketet borde det bli ännu bättre, och sedan med efterföljande uppdateringar ännu bättre och bättre.
Hur intensivt tyckte du de två första loppen var med din återkomst som Formel 1 förare och två Grand Prix helgerna efter varandra?
En race helg tar mycket tid och mycket energi. Men när du är i bilen så tar adrenalinet över och men känner sig aldrig trött. När du återvänder hem behöver man normalt lite vila. Man slappnar av och det är då man känner sig trött. Under race helgen händer det så mycket att du inte hinner känna dig trött.
Jämfört med förra året, var tror du att vi är i inbördes ordningen?
Vi har definitivt tagit ett steg framåt, vi behöver bara kunna visa det under ett normalt lopp. Vi har sett att vi ser bra ut under kvalet där vi har varit det näst eller tredje snabbaste stallet, vilket är väldigt bra. Det finns några områden vi måste förbättra i loppet men vi är definitivt på rätt kurs den här säsongen.