Mercedes fortsätter att bevisa att man är det bästa stallet i Formel 1. Lewis Hamilton ledde Kinas GP från start till slut och man var etta-tvåa mer eller mindre hela loppet. Inte nog med det, så gjorde man även ett dubbel-depåstopp utan att Valtteri Bottas (andra bilen in) förlorade någon tid på banan. Mäktigt imponerande inledning på säsongen 2019 av Mercedes.
Titelutmanarna, tillika de som skulle vara bäst den här säsongen enligt förhandsutlåtanden, snubblar igen tack vare sina interna… kontroverser, i brist på bättre ord. Inför helgen gjorde man klart att Sebastian Vettel fortfarande har förtur i 50/50 situationer, så när tysken i inledningen av dagens lopp kände att han har mer fart än Leclerc bad stallet det unga löftet att låta Seb köra förbi. Ett taktiskt misstag enligt mig då Vettel knappast lyckades dra ifrån Leclerc, vad det gjorde var att det skapade tillfälle för Max Verstappen bakom att göra en undercut och tjäna positioner. Max som var på vippen att lyckas med en Ricciardo-aktig omkörning på Vettel efter att den senare varit i depån.
Längre bak i fältet var det än en gång delad glädje och sorg för Renault. Hulkenberg fick bryta efter 16 varv, men Daniel Ricciardo tog sig i mål för första gången med sitt nya stall och tog sina första VM-poäng. McLarens Norris parkerade också i garaget mot slutet av loppet, efter att ha kört med skador på bilen sedan en incident med Toro Rossos Daniil Kvyat under första varvet. Även hans stallkamrat Carlos Sainz var inblandad i incidenten och lyckades inte klättra högre än 14:e.
En som däremot hade ett bra race, mycket tack vare en riktigt grym start, var Sergio Perez i sin rosa Racing Point bil. Han tog hela 4 positioner i starten, med en fin omkörning på utsidan in i första kurvkombinationen. Den andra som gjorde en stor upphämtning av Alexander Albon, i den andra Toro Rosson. Han startade från racet från depån, men lyckades köra upp sig till tionde och sista poängplatsen efter ännu ett stabilt race.
Pos | Driver | Tid/Bröt | Png | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1:32:06.350 | 25 | ||||
2 | +6.552 | 18 | ||||
3 | +13.744 | 15 | ||||
4 | +27.627 | 12 | ||||
5 | +31.276 | 10 | ||||
6 | +89.307 | 9 | ||||
7 | +1 varv | 6 | ||||
8 | +1 varv | 4 | ||||
9 | +1 varv | 2 | ||||
10 | +1 varv | 1 | ||||
11 | +1 varv | 0 | ||||
12 | +1 varv | 0 | ||||
13 | +1 varv | 0 | ||||
14 | +1 varv | 0 | ||||
15 | +1 varv | 0 | ||||
16 | +2 varv | 0 | ||||
17 | +2 varv | 0 | ||||
18 | DNF | 0 | ||||
NC | DNF | 0 | ||||
NC | DNF | 0 | ||||
Snabbaste varv: Pierre Gasly, Ren Bull Racing – 1:34.742 | +1 poäng |