Spaniens GP:Kommentarer efter kvalet – RBR, McLaren, Ferrari, Mercedes

Red Bull

Mark Webber | 1 – 1:20.981 (Q3)
”Det var en bra session. Det var uppenbart inför kvalet att vi skulle ha lite marginal och skulle slåss för pole mellan oss idag. Man kan aldrig underskatta dessa killar dock. Vi tog oss igenom Q1 med första setet hårda däck, vilket var bra,  och sedan under den kritiska delen av kvalet – Q3 – var det bara att få till varvet. Varvet var ganska bra och jag bad bara att mitt nummer skulle vara i topp när jag korsade linjen. Det var ett bra varv, en bra kamp med Seb och idag var det min dag. ”

Sebastian Vettel | 2 – 1:21.181 (Q3)
”Vi kan inte prata om besvikelse, i slutet av dagen tog vi ett bra steg framåt”. Barcelona är en plats dit alla tar med sig nya delar och det är här man tar reda på om allt fungerar. Jag tycker vi tog ett stag, så gjorde även de andra, men det verkar som att vi gillar den här banan och vår bil känns bekväm här. Ser man till kvalet, jag kom inte riktigt in i rytmen direkt, så det var inte det smidigaste försöket men jag klarade det på prime däcken. I Q2 var jag mycket mer nöjd på den mjukare blandningen, men tyvärr förlorade jag lite för mycket i sista kvalet delen och var inte riktigt nöjd med mitt varv. Mark gjorde ett bra varv och ett bättre jobb idag. Vi får se imorgon, det är ett långt lopp och vi sparade ett set däck.  Jag tror vi fått ordning på KERS till loppet, killarna kämpar hårt och vi har bevisat att bilen blivit snabbare, så hatten av till aero killarna på fabriken och alla andra där. Vi jobbar hårt med KERS. Jag hade det inte i Q2 eller Q3 idag, men jag är säker på att vi kommer ha igång det för loppet imorgon.”

McLaren

Lewis Hamilton | 3 – 1:21.961 (Q3)
”Red Bull såg väldigt starka ut, men jag ska göra allt jag kan för att komma före åtminstone en av dem – om inte båda – i starten. Jag hoppas jag kan attackera imorogn. När man startar på den rena sidan har man automatiskt en mycket bättre chans att få en bra start, och i år har jag normalt varit på den smutsiga sidan av startfältet, så morgondagen är lite av en bonus för mig. Tredje plats i startfältet är faktiskt en perfekt position, eftersom om man får en bra start kan man slipstreama förbi de framför. Jag siktar på P1 in i första kurvan! Det brukar inte gå så, men så länge jag inte går bakåt så är jag nöjd.  När man försöker få ut varje droppe ur bilen kan man ibland låsa framdäcken, och det är precis vad som hände under mitt sista varv. Medan flatspotten på vänster fram inte ser perfekt ut, kan vi hantera det genom att balansera om däcken, så det blir bra. Vi har definitivt gjort förbättringar den här helgen. Vi ska fortsätta kämpa, vi ger inte upp och med DRS borde vi få se bra racing imorgon.”

Jenson Button | 5 – 1:21.996 (Q3)
”Jag tycker det var ett bra varv, så jag är nöjd med det. Min bil blev bättre och bättre genom sessionen – jag var bara trehundradelar långsammare än Lewis. Jag hade lite otur att jag inte blev trea, sedan tog Fernando oss också, så ni ser hur jämt det är där ute. En stor positiv sak är att, som Lewis, startar jag från den rena sidan. En annan är att, som Lewis också, jag har ett set option (mjuka) däck som bara använts ett varv och ett set som är helt nya – det kommer vara viktigt imorgon. Att ha däcken i bra kondition gör en så stor skillnad, så jag tycker det ser bra ut för oss. Det är en stor skillnad på option och prime däcken här, så det kommer bli lite olika strategier imorgon. Vi ska titta på strategin ikväll och jag är säker på att vi kan få det hårda däcket att fungera för oss också.”

Ferrari

Fernando Alonso | 4 – 1:21.964 (Q3)
””Jag gjorde ett perfekt varv. Jag gissar på att om jag skulle försöka det igen tjugo gånger, så skulle jag inte kunna göra det bättre. När man ett gör ett sådant varv är det svårt att förklara det med ord vad man känner, att hela tiden vara på gränsen, i varje kurva är verkligen en speciell känsla för en förare. Jag är väldigt nöjd med det här resultatet, därför att vi inte tagit oss till andra startraden den här säsongen än. Visst, pole position är fortfarande en lång väg bort. Idag igen, var Red Bull utom räckhåll och vi måste jobba hårt hårt för att försöka ta ikapp. Imorse gjorde vi lite förändringar i inställningarna som inte gav de resultat vi hade hoppats, vilket också berodde på att bland annat vinden byt riktning. Vi gick tillbaka till det vi hade innan inför kvalet och det var direkt bättre. Generellt har vi tagit ett steg framåt när det gäller prestanda, tack vare uppdateringarna vi har här. Hittills, har vi gått bättre i racen än i kvalet, så jag tror vi kan vara med och slåss om pallplatser. Det kommer blir tufft i starten eftersom McLaren kommer alltid iväg bra från linjen och sedan har de ett set nya däck fler än vi.”

Felipe Massa | 8 – 1:22.888 (Q3)
”Det här var definitivt inte kvalprestationen vi förväntade oss, men vi har kämpat med balansen i bilen hela helgen. Vi hade behövt vara perfekta idag för att starta lite högre upp och så var inte fallet. Vi får hoppas att bilen, på fulltank, fungerar lite bättre och så får vi se om vi kan få ett bra resultat. På en bana som denna är det inte lätt att ta hand om däcken eller att hitta rätt strategi. I Q2 bestämde vi oss för att stanna i garaget, med risken att inte ta oss längre, eftersom det inte hade varit mycket mening med att gå vidare till Q3 utan några nya däck. Utgången blev okej, även om vi hade hoppats att göra ett bättre jobb av denna möjlighet. Det är tydligt att vi lider mer än de andra på de hårda däcken. Omkörning? Vi kommer definitivt se mer än tidigare på den här banan och det kommer främst bero på däckslitaget.”

Mercedes

Nico Rosberg | 7 – 1:22.599 (Q3)
”Med fokus på race fart den här helgen, var det förväntat att vi skulle lida lite i kvalet. Men jag är inte så besviken med sjunde plats då vi borde vara starka under racet imorgon, och jag tror jag kan sikta på bättre än i Istanbul. Jag har ett set nya däck kvar vilket är bra för oss, och jag hoppas vi kan klättra med rätt strategi.”

Michael Schumacher | 10 – ingen tid (Q3)
”Tyvärr i Q3, fungerade inte mitt KERS system men vi reagerade på bästa möjliga sätt. Vi tog beslutet att gå ut på prime däcken för att kunna reagera ifall de andra gjorde samma sak. Eftersom ingen gjorde det kom vi in igen utan att sätta en tid, så nu kan vi välja strategi för imorgon. Jag ska helt klart försöka få en av de bra startar som jag haft senaste tiden, ta några positioner direkt i starten och ta det därifrån. Med DRS och KERS, är omkörning möjligt i Barcelona, så det blir viktigt att använda däcken ordentligt, och jag har ett set färska däck kvar. Jag ska definitivt försöka göra det bästa av det.”