En av de stora nyheterna för F1 säsongen 2011 är introduktionen av den rörliga bakvingen. Den går att använda på vissa förutbestämda platser på banan och användningen kontrolleras av tävlingsledningen.
Hur kontrollerar tävlingsledningen den här proceduren?
Det finns en lite motor i varje vinge som är under förarens kontroll hela tiden, däremot, kan den bara användas när elektroniken ombord (FIA ECU) meddelar föraren att han är tillåten att använda den.
Närhet till bilen framför kommer att upptäckas innan den raksträcka på vilken vingen kan aktiveras om bilen bakom är mindre än en sekund bakom (som bedöms av de installerade tidtagarslingorna i banan), kommer föraren bli meddelad att systemet är ”aktiverad”, men han kommer bara kunna använda den när han når den utsedda platsen på följande raka. Denna punkt kommer sannolikt att vara 600 meter före bromspunkten för följande kurva, denna kan dock justeras enligt uppgifter från data som samlas in under tester och träning.
Vad var tanken bakom introduktionen av denna nya regel?
Det var ett förslag från stallen till FIA med det enda syftet att förbättra omkörnings möjligheterna, men inte göra det för lätt. FIA är alltid villiga att lyssna på förslag till att förbättra showen och vi har sökt en lösning som både behagar stallen och åskådarna.
Är du inte orolig det kan förvirra tittarna?
Det finns ingen anledning att tro att tittarna kommer att vara förvirrade. Användningen av vingen som förklarat ovan är simpel, det kommer finnas markeringar (linjer) på banan för att visa det område där man beräknar närheten till bilen framför och en korslinje genom banan vid den punkt där föraren vars system är aktiverad kan använda den. Vidare kommer en signal att skickas till TV-bolagen varje gång ett system är aktiverat och det kommer att visas för tittarna.
Är du inte känslig för kommentarer om att tävlingsledningen kan bestämma utgången av loppen?
Som förklarat tidigare har tävlingsledningen ingen kontroll över utgången av loppen, bilarna kommer helt enkelt behöva vara inom en sekund från bilen framför, systemet aktiveras automatiskt och föraren kan använda det vid den förutbestämda platsen, det finns ingen möjlighet för tävlingsledningen att kunna ingripa.
Hur ska ni stoppa förare från att skugga ledaren och sedan överta dem på sista raksträckan?
Om en bil är inom en sekund från ledaren vid sista kurvan av varvet är det osannolikt att han hinner passera honom innan mållinjen. Om en bil kommer inom en sekund av en annan bil, kommer föraren att ha möjligheten, oavsett deras relativa position i loppet.
Det ska kommas ihåg att distansen som DRS (Drag Reduction System) kan användas kommer att justeras med avsikten att assistera den följande bilen, inte garantera honom en omkörningsmanöver.
Hur kommer aktiveringen/åtgärden påverka bilens hastighet? ow will this activation/action affect the speed of the car? Är det sant att man kommer tjäna runt 6-7km/h eller mer?
Från simuleringar hittills kommer skillnaden mellan bilar med och utan DRS att vara runt 10-12km/h vid slutet av raksträckan.
Har ni räknat in frågan om tillförlitlighet? Det blir trots allt fel i elektroniska system ibland?
Vi har skrivit programvaran så att en förare kan ta kontroll över systemet om, till exempel, det inte upptäcker bilen framför av någon anledning. Detta tillåts endast om stallet ges specifika instruktioner att göra det från tävlingsdirektören. Tung sanktioner införs för obehörig användning.
Kommer den rörliga bakvingen att användas under träning och kvalet?
Den rörliga bakvingen kan användas fritt under fria-träningarna och kvalet, var som helst under alla varv. Det kommer därför inte att användas som omkörningssystem under dessa sessioner utan mer för att tjäna varvtid, däremot, betyder det att bilen kommer att vara rätt anpassad för loppet. Om dess användning var förbjuden eller begränsad under kvalet skulle stallen inte vara motiverade att ställa in bilen enbart för loppet på bekostnad av kval prestanda.
När räknar ni med att det slutliga valet kommer att göras gällande inställningarna i det nya systemet?
Vi har samlat in den information vi behöver från sista testet, så det kommer att göras de kommande dagarna och stallen kommer att fölaktligen informeras.
Kommer VIA att avsätta en testomgång för att utvärdera det nya systemet?
Det har diskuterats men inget beslut är taget. Vi kommer att diskutera möjligheten att använda en del av en fri-träning i Melbourne med stallen dagen före första träningen.
Hur kommer den rörliga bakvingen påverka KERS?
DRS kommer inte påverka KERS på något sätt, det senare kan användas av alla förarna när som helst. Den bakom liggande föraren kan självklart använda båda, men de är oberoende system.
Hur tror du de nya reglerna kommer att påverka hanteringen av bilen, och mer specifikt hur kommer däcken att påverkas, med tanke på att Pirelli är på deras första säsong?
Vi tror det kommer ha lite eller ingen effekt på däcken då downforce nivåerna borde vara de normala när däcken belastas i sidled. Detta är dock något som bara kan exakt utvärderas efter mer omfattande körning med systemet.
Vilka andra regeländringar finns beskrivna för 2011?
- Förbud på ”double diffusers”.
- Förbud på Fâ€Ducts
- Hårdare belastning / deformation tester på framvingen och främre delen av golvet.
- En extra säkerhetsvajer på varje däck.
- Intrångs skyddspaneler fastsatta på monocoquen runt förarens ben. – Ett extra belastningstest på varje chassi på en punkt under förarsätets position.
- Växellådors livslängd ökas från fyra till fem race..
- Introduktionen av 107% minimum kvaltid.