Inför Malaysias GP med Lotus Renault GP

Vitaly PetrovVitaly Petrov - Renault GP

Vitaly, gratulerar till första pallplatsen senast. Du måste vara ganska glad…
VP: Jag var väldigt glad efter loppet. Det kändes fantastiskt att stå på pallen framför mitt team, speciellt med tanke på vad vi alla har gått igenom under vintern med några riktigt tuffa stunder. Det visar att allt det hårda jobb och insats har varit värt det och jag måste tacka alla för att de gett mig en så lysande bil. Jag vet att vi kan ha en bra säsong.

Kunde du föreställa dig att du skulle uppnå detta redan i ditt 20:e race?
VP: Innan vi kom till Australien hade jag en känsla av att vi kunde uppnå ett bra resultat. Testerna säger så lite, men vi förbättrade och kom med nya delar till bilen. Sedan, i Melbourne  var bilen perfekt under hela helgen och det gick bättre session efter session. Jag tror vi kan göra det samma de kommande loppen.

Vad har du fått för reaktion efter resultatet?
VP: Jag har fått många telefon samtal och textmeddelanden från allla jag känner med ”grattis”. Jag hade glömt hur många människor som har mitt telefon nummer!

Tror du att du kan vara med och slåss längst fram igen i Malaysia?
VP: Vi vet nu lite bättre var vi ligger jämfört med konkurrenterna, men jag tror vi måste vänta några lopp till innan vi har hela bilden. Vi vet att Red Bull och McLaren är väldigt starka också, men förhoppningsvis kan vi utmana dem ordentligt.

Och banan – kommer den passa R31?
VP: Igen, det är svårt att säga. Den stora frågan kommer vara däcken eftersom vi inte har kört med dem i så varma förhållanden. Jag vet att vi har några nya aero delar för Sepang som borde hjälpa.

Hur utmanande är Sepang banan?
VP: Jag gillar banan, men den är svår eftersom det är många olika kurvor och att hitta de ideala inställningarna är inte lätt. Man behöver en bil som fungerar överallt: snabba kurvor, långsamma kurvor och man måste ha bra bromsar.

Har du några råd för att klara hettan och fuktigheten i Malaysia?
VP: Man måste bara hålla sig utomhus och undvika luftkonditioneringen. Det är hemligheten.  Jag har ingen speciell diet, men jag dricker mycket vatten.

Nick HeidfeldNick Heidfeld - Renault GP

Nick, en tuff premiär helg för dig i Australien och inte hur du ville starta säsongen…
NH: Från mitt perspektiv var det såklart en besvikelse – även mer så när man kunde se vilken potential vi har i bilen. Mitt mål är alltid att maximera varje race helg  och jag lyckades inte med det i Melbourne.

Din bil fick en stor skadad under första varvet – hur svårt var det att köra resten av loppet?
NH: Det var väldigt svårt. Balansen var självklart inte vad den borde ha varit, väldigt lite grepp och det gjorde det svårt att hålla däcken vid liv. Men jag försökte ändå mitt bästa eftersom man vet aldrig vad som händer under ett lopp och det finns alltid en chans att ta poäng, så jag fortsätta kämpa.

Hade du en chans att lära dig nått om bilen eller däcken?
NH: Det var omöjligt, men vi fick användbar data från Vitalys bil. Däremot lärde jag med mycket om procedurerna som stallet har då det var min första race helg med dessa grabbar och det var hjälpsamt.

Känner du dig redo att studsa tillbaka i Malaysia? Vad har du för mål?
NH: Man ser alltid framemot nästa, än mer om man haft ett jobbigt lopp. Mitt mål just nu är att glömma Australien och se framemot Malaysia.

Vad är dina tankar om effekten av DRS hittills. Kommer effekten vara mer tydlig i Malaysia?
NH: Ja, jag tror det borde spela större roll här. Omkörning har alltid varit lättare i Malaysia på grund av banans design. Det finns långa raksträckor följt av långsamma kurvor och vi borde se mer action.