Heikki Kovalainen
Kanada är en av höjdpunkterna på hela säsongen och jag vet att alla i stallet ser framemot att komma dit ut. Det är självklart inte samma intensitet som Monaco när man är utanför banan, men hela staden bubblar när vi är i stan och de står alla bakom eventet genom hela staden så det finns en otrolig atmosfär var man än går. Publiken är också väldigt kunniga och man märker vad det betyder för dem att loppet körs i deras bakgård med fulla läktare från Torsdag genom hela helgen till Söndag.
På banan är det en bra utmaning. Den är hård på bromsarna och man måste vara väldigt precis i bromszonerna för att sätta ett snabbt varv. En annan viktig sak är att kunna använda kerbsen så mycket och effektivt som möjligt. Man kan tjäna mycket tid om man har en bil som är inställd att kunna köra på dem väl, så det kommer vara en viktig del att få till under träningen. Vad gäller bilen tror jag vi kommer att försöka upprepa den prestanda vi visade i Spanien. Monaco var ett konstigt race för mig – jag kunde få ut det bästa från däcken och även om det fanns mer att få ur bilen kunde vi inte få till det i racet. Men, nu har vi så mycket mer data på bilen att vi kan komma närmare för att maximera dess potential och Kanada är en bra plats för att göra vårt bästa för att uppnå det.
Resultat 2010: Kval – 19 | Race – 16
Jarno Trulli, Lotus
Monaco var riktigt hektiskt men slutresultatet var bra för hela stallet. Jag hade kul på banan och jag tycker att prestanden vi fick in där och i Spanien visar att vi utvecklas i precis rätt riktning. Efter det tog jag lite ledigt innan vi åkte till Kanada som alltid varit lite konstigt för mig. Jag älskar Kanada och speciellt Montreal – banan i sig är fantastisk, en riktig utmaning, människorna är väldigt välkomnande och staden är en cool mix av Europa och Nord Amerika, men loppet i sig har alltid varit tufft för mig! Jag vet inte om handlar om otur, men medan jag haft starka race där förut så har jag alltid haft otur. Förra året kom jag inte i mål så jag vill verkligen ändra på det i år. Eftersom det är en tillfällig bana så är den första utmaningen banans yta. Den förbättras under helgens gång, men med väggen som ett konstant hot är det kritiskt att inte göra några misstag och erfarenhet brukar räknas här. Det är ett väldigt snabbt varv och en av de tuffaste banorna på säsongen för bromsarna, så kylning och stabilitet under inbromsning kommer spela stor roll, speciellt under loppet. Det kommer att bli intressant att se hur däckstrategin kommer att utspela sig genom helgen och jag tror det blir ännu ett kanon race, förhoppningsvis för oss också!
Resultat 2010: Kval – 20 | Race – DNF