Efter Pirellis utredning i förra helgens exploderande F1-däck, gick det italienska företaget tidigare i veckan ut med stallen själva stod för en del av skulden. Anledningen till detta var att vissa stall körde med för högt lufttryck i däcken, för mycket camber, samt att man bytt sida på däcken.
Pirelli har vissa gränsvärden som de gärna ser att stallen håller sig inom, men stallen har haft friheten att ignorera dess.
Idag meddelade dock FIA att, på grund av förre helgens incidenter, så kommer man efter begären från Pirelli vara mycket mer bestämd när det gäller deras gränsvärden, och man får håller inte byta sida på däcken.
Man kommer att kontrollera att bilarna följer nedan rekommendationer från Pirelli:
– Minimum starttryck fram och bak: 16psi
– Minimum stabiliserad fram-däcktryck: 20psi
– Minimum stabiliserad bak-däcktryck: 19psi
– Maximal negativ EOS camber fram: 4°
– Maximal negativ EOS camber bak: 2.5°
– Fram- och backdäck måste användas på den sida av bilen för vilka de ursprungligen utsetts (man får inte byta från sida till sida).