Senaste F1 nyheterna från veckan som gått

Äntligen, äntligen är det race vecka och den slutliga nedräkningen till F1 Premiären Australiens Grand Prix har börjat.
Under veckan som gick fick vi se de sex nya färgerna som Pirelli kommer att använda på sina F1-däck för att skilja dem åt. Den rörliga bakvingen har en än gång varit ett hett ämne, med först F1 huvuddomaren Charlie Whiting som gick ut och förklarade hur den fungerar och hur tittare vet när någon använder den. Men det har även dykt upp oroliga röster igen om systemet, som gått så långt som att viska om en möjlig förarstrejk.
Veckans Bernie Ecclestone utspel kommer i form av att han nu vill kapa antalet stall till endast 10 stycken.  Till slut kom det goda nyheter från Italien och Robert Kubicas återhämtning.

Sex glada färger på Pirellis däck

Färgerna på Pirellis F1däck 2011
Pirelli F1däck 2011

Så här ser de ut, Pirellis nya Formel 1 däck! Sex olika färger, en för varje blandning så att vi lätt ska kunna se vilket däck som varje förare använder.

Orange – Wet [regndäck]
Ljusblå – Intermediates
Röd – SuperSoft
Gul – Soft
Vit – Medium
Silver – Hard

Läs mer i vår tidigare artikel om de nya färgerna på Pirelli F1 däcken.

Charlie Whiting om den rörliga bakvingen

I korthet så här fungerar den rörliga bakvingen:
På varje banan finns det bestämda platser där man kommer att kunna använda den rörliga bakvingen, i Australien kommer det vara start/mål raksträckan. Innan bilarna kommer till den förutbestämda sträckan kommer man mäta tidsskillnaden till bilen framför och ifall man är mindre än en sekund bakom framförvarande bil aktiveras bakvingen, och förare får ett meddelande att vingen är aktiverad, men han kan endast använda den då han når den bestämda sträckan/området. Sträckan kommer vara ca. 600 meter innan nästa bromspunkt, men kan komma att ändras efter tester och samtal med bl.a. förare.
Proceduren med att se hur långt ifrån framförvarande bil men är och andra checkar kommer att skötas automatisk av befintliga ECU system i bilarna.

Och för tv-tittarna:
På banan kommer det att finnas målade linjer på den plats där närheten till framförvarande bil mäts och en linje genom banan där föraren vars system är aktiverad kan börja använda det. En signal kommer att skickas till programsändaren varje gång ett system aktiveras för att kunna visas för tittarna.

– Komplett intervju med Charlie Whiting kommer senare idag –

Förarna kan stoppa bakvingen

Regerande världsmästaren Sebastian Vettel har än en gång uttryckt skepticism mot det nya bakvinge systemet med främsta argumentet att det är och blir för mycket för förarna att göra i bilen. Vettel gick så långt som att nämna en potentiell förarstrejk, ”vi kan säga att vi inte tänker köra”, men underströk i samma mening att man självklart först vill komma framtill en lösning med FIA.

”10 stall är nog” – Bernie

Bernie Ecclestone har uttryckt sin önskan och vilja att skära ner antalet stall till tio stycken igen. Flera gånger under förra säsongen gjorde Ecclestone klart sin känslor om de nya stallen och att F1 skulle klara sig utan några av dem.
Men det finns faktisk grund bakom Ecclestones vilja att skära ner antalet stall. I dagsläget är det bara de första tio stallen som får ta del av reklam- och TV-intäkterna, och skulle det endast finnas tio stall i serien skulle det ge en mer rättvis och stabil framtid för alla inblandade. Med nytt Concorde Avtal som ska skrivas innan säsongen 2013 kan vi mycket väl se en nedskärning i antalet stall igen.

Kubica på fötter inom några veckor

Vi avslutar dagens lilla nyhetssammanfattning med lite goda nyheter. Det senaste från Santa Corona de Pietra sjukhuset är att Robert Kubica kan vara på fötter inom några veckor, med kryckor självklart. Kubica fick genomgå ännu en mindre operation på sin högra armbåge men allt läker mycket bra och Kubica är före planeringen i sin återhämtning.