Några regeländringar och bekräftelse av planerna för kostnadsnedskärningar i Formel 1 var några av ämnen under dagens World Motor Sport Council möte idag.
Under gårdagens F1 Strategy Group möte, där FIA presidenten, Bernie Ecclestone och stallen deltog, bestämdes det enhälligt att minskade kostnader och kostnadskontroll skall presenteras för WMSC i juni, för introduktion i januari 2015.
Ändringar till de sportsliga-reglerna för 2014 godkändes också, men är föremål för ratificering av F1 kommissionen och stallen.
- Stewards kan dela ut fem sekunders straff, som kan avtjänas innan man jobb görs på bilen under ett depåstopp.
- Stallpersonal måste använda hjälm även under kvalet, så väl som under loppet.
- Förare får inte stanna på invarvet för att spara bränsle till provtagning och analys; det räknas inte som ett godkänt skäl för att stanna.
- Under 2014 endast, är stallen tillåtna sex tillfällen att jobba över ”utegångsförbudet”, vanligtvis är två tillåtna. Detta är för att tillåta mer flexibilitet att arbeta på de nya motorerna och bilarna.
Ändringar i de tekniska reglerna för 2014, föremål för godkännande av F1 kommissionen och stallen, är följande:
- Bilens vikt, utan bränsle, får inte vara under 691kg någon gång under helgen. Viktgränsen höjdes med 1kg för att kompensera för de tyngre däcken 2014 jämfört med 2013.
Ändringar i de sportsligareglerna för 2015, föremål för godkännande av F1 kommissionen, är följande:
- För att räknas som konstruktör, kommer ett stall inte behöva designa och tillverka sin egen fjädring och bromsledningar.
Ändringar i de tekniska reglerna för 2015, föremål för godkännande av F1 kommissionen, är följande:
- Bilens minimivikt har höjts med 10kg, till 701kg för 2015
- Alla sorters däckvärmare är förbjudna 2015
- Av säkerhetsskäl, för framdelen av chassit inte öka alltför brant bakåt från fronten av chassit.