Webbers missöde fortsätter, flyttad längst bak i Kina

Med ”Multi-21”-affären fortfarande färskt i minnet, fortsatte Mark Webbers problem i Kina när han blev skickade längst bak i startfältet.
Medan stallkamraten Sebastian Vettels strategi att starta i mitten av fältet på grund av Pirellis snabbt slitande däck, var det domarna för Kina Grand Prix som skickade australiensaren längst bak.

Under förra årets Abu Dhabis GP försökte Red Bull använda ’force-majure’ argumentet när Vettels tank på ett liknande sätt tog slut under kvalet.
Efter det skrev FIA om regeln under vintern och det force-majure delen ströks från regeln.

Så när Webbers bowser levererade för lite bränsle i Shanghai, tog bensinen slut och det fanns endast några millimeter kvar för det obligatoriska bränsleprovet.
Straffet blir längst bak på gridden.

Vi sak dock komma ihåg att Webber för två år sen stormade fårn artonde på gridden till pallplats. Kan han göra det igen?
”Då hade jag många fler set färska däck än mina motståndare, ” sa Webber skakandes på huvudet till tyska Auto Motor und Sport.

Det mesta i Kina 2013 har kretsat kring Pirelli-däcken och hur man ska få det italienska företagets kontroversiella produkt att fungera.
Stora namn som Vettel och McLarens Jenson Button gjorde kvaltid på hårda däck i Q3 för att kunna ha en bättre strategi för loppet.
”Om man inte hade farten för pole var man tvungen att göra något annat” sa Webber.
”Annars startar och slutar man femma. Efter fem varv kommer Vettel och Button att vara i ledning. Sen får vi se hur det utvecklas.”

(GMM)

Not: Red Bull bröt parc-ferme på Webbers bil under morgonen för att göra ändringar på bilen, vilket gör att Webber startar från depån.