Vissa Renault drivna F1-förare kan få slut på motorer senare under 2014, har den franska leverantören erkänt.
Renault chefen Rob White sa att det franska märkets återhämtning från sina problem med kraft och tillförlitlighet tidigare under säsongen är pågående. ”Vid första testet var vi mil ifrån. Vi var i en kris”, erkände han till tyska Auto Motor und Sport, ”men vi fick ingen panik. Vi satte upp en plan för att ta igen gapet. Sedan dess har vi gjort framsteg men tyvärr inte tillräckligt.” medgav White.
Och dessa försök att få slut på krisen har haft ett pris, tillade han.
”Inom individuella stall har vi använt fler komponenter inom kraftenheten än vi hade planerat. Det betyder att stallen är i olika utveckslingscykler.”
”För vissa kan det bli tufft att stanna inom tillåtna fem enheter (per förare per säsong)”, sa White.
Även om världsmästarna Red Bulls problem är de som fått mest publicitet, hävdar korrespondenten Michael Schmidt att det är faktiskt är Lotus som ligger mest illa till av Renault stallen, följt av Caterham.
Trots de nuvarande problemen, är White säker på att Renault kan fortsätta minska klyftan – och han insisterar att hästkrafts fördelen som Mercedes har inte är ett för avlägset mål.
”Det finns inget i vår motor-koncept som förhindrar oss från att vara bäst”, sa han.
Men, det sägs at Mercedes tog ett jätte kliv med den grundläggande utformningen av sin V6-koncept, genom att unikt placera turbinen och luftkompressorn på var sin sida om ’kraftenheten’.
White insisterade: ”Det är inte det att vi inte tänkte på att placera det så. Vi ser inte det som match-vinnaren.”
Renault F1-boss Jean-Michel Jalinier håller med: ””Vi har inte haft någon jätte ögon-öppnande upplevelse där vi fått erkänna för oss själva att vi tog fel väg.”
Snarare, säger White att Renault problem 2014 har varit på grund av att ”vi var sena med att nå våra mål, eller för att vi underskattade riskerna eller överskattade vår kapacitet att lösa problem i tid.”