Pat Symonds är säker på att Marussia nu till slut kan utmana Caterham under 2013.
Sedan F1’s nya små stall tillkom 2013 har Caterham konstant varit bättre, och tagit den lukrativa tionde platsen i mästerskapet vid varje tillfälle.
Renaults före detta tekniska chef Pat Symmonds, som nu är tillbaka i F1 fulltid efter ’crashgate skandalen’ 2009, tror däremot att att han nu leder ett konkurrenskraftigt projekt för kommande säsongen.
”Vi hoppas på att göra ett respektabelt jobb i år,” sa han till O Estado de S. Paulo korrespondenten Livio Oricchio.
”Även utan KERS slog vi Caterham vid flera tillfällen 2013 och nu har vi för första gången en lång utvecklingsplan planerad.
Vi har också för första gången designat vår bli helt och hållet i vindtunneln,” insisterade Symmonds.
”Vi har KERS nu, så det är ett realistiskt mål att vara före Caterham det här året.”
Britten Max Chilton kommer att köra en av Marussias 2013 bilar, som lanseras på tisdag morgon i Jerez, medan rapporter säger att den andra cockpiten är säkrad av Brasilianaren Luiz Razia.
Stallets ledare Graeme Lowdon sa till Oricchio att den 23-åriga rookien Razia inte har skrivit på, men en annan röst inifrån Marussia sa på måndag att Brasilianaren skulle anlända till Jerez på kvällen.
Symmonds hoppas att MR02:an får en bra start.
”Våra förare är helt oerfarna, så om det behövs många förändringar, blir det ett problem.” sa han
”Om den får en bra start blir allting mycket lättare får alla.”