Pirellis snabbslitna däck var inte de enda komponenten som orsakade problem för F1 stallen i Barcelona den här veckan.
Standard elektroniken som används av alla stallen, och levereras av McLarens dotterbolag MES enligt ett anbudsavtal med FIA som nyligen förlängdes, lekte också med ingenjörernas tålamod längs hela depån när andra veckans försäsongstester i soliga spanien kom igång.
Red Bull – inte precis McLarens bästa vän i depån – var en av de mest högljudda på Circuit de Catalunya, de sa att den nya mjukvaran från McLaren företaget orsakade frustration.
”Men jag tror inte vi är ensamma om det,” sa chefs raceingenjör Andy Damerum
Enligt Auto Motor und Sport var problemet så förödande att många stall jobbade med sina bilar helt blint.
”Det var som medeltiden av motorsport” sa den tyska tidningen.
Bakgrunden till glappet är att McLaren har uppdaterat mjukvaran till den elektroniska kontrollenheten – ’hjärnan’ av en F1 bil – i förberedelse för de nya turbo V6 reglerna 2014.
När energiåtervinningssytemet, ”ERS”, kommer att spela en mycket större roll nästa år och därefter, kommer mer att behövas från standard elektroniken och ”Vi har ett år på oss att eliminera svaga punkter,” sa en källa på FIA.
I början av veckan i Barcelona, misslyckades den nya elektroniken fullständigt.
”Vi kunde inte prata med vär bil,” bekräftade Williams veteran team-manager Dickie Stanford.
Eftersom problemet var så omfattande, och data så kritiskt för F1 tester, var man tvungen att återgå till 2012 mjukvaran och man uppdaterar nu stallen gradvis till den fixade versionen.
”Varje dag är det nya uppgraderingar,” sa Ferraris motorchef Luca Marmorini.
”Vi är säkra på att allt kommer att fungera ordentligt i Melbourne.”