Motstridiga rapporter om vad stallen visste om ”hemliga testet”

Uppståndelsen över Mercedes hemliga Pirelli test ser ut att fördjupas, då rivaliserande stall hävdar att de inte informerats av F1’s däckleverantör.
Samtidigt som man vägrade utesluta påföljder, sa FIA att Pirelli och Mercedes hade fått grönt ljus för testet ”såvida alla stallen” blev erbjudna samma möjlighet. Det har framkommit att Ferrari gjorde ett hemligt test för Pirelli innan Barcelona med en 2011 bil, med Pedro de la Rosa bakom ratten. Medan Red Bull bekräftade att de blev tillfrågade om att göra ett test för Pirelli, “men vi sa nej väldigt tydligt”, berättade Dr Helmut Marko till österikiska TV-kanalen Servus TV.
“Enligt oss omfattas inte ett sådant test av reglementet. Det är ett klart brott.”

Det finns rapporter om att Pirelli ska ha skickat ut ett email om möjligheten för däcktest, men många stall påstår sig aldrig ha tagit emot det.
“Vi känner oss lurade,” sa Sauber grundaren Peter Sauber till 20min.ch.
Enligt tyska Auto Motor und Sport förnekar Williams också att man kände till möjligheten att få göra Pirelli test och när Lotus chefen Eric Boullier blev tillfrågad av Totalrace om han visste något sa han kort “Nej”.

Force Indias Bob Fernley sa att frågan kom upp under ett FOTA möte, men det var ingen formell inbjudan till att testa. “Jag kan inte minnas att jag skulle fått nått brev Från Pirelli i ämnet,” insisterade han.
Faktum är att, tidningen Telegraph hänvisar till ett e-postmeddelande till stallen från FOTA, som uttryckligen varnar för att testning under säsongen inte är tillåtet om det inte finns ett ”enhälligt” samtycke av alla stallen. Ärendet är nu i händer på FIA.

“Jag förväntar mig inte att det kommer något beslut innan Montreal” sa Marko.
“Jag skulle säga att tidigast till Silverstone.”
Red Bull och Ferrari förslår enligt rykten att, om Mercedes fick tillåtelse att testa, borde de också få.
“Vi vill ha samma test för att kunna komma till samma nivå” sa Marko. Men det står klart att inte alla stallen, speciellt de som är nöjda med Pirellis jobbiga 2013 däck, kommer att gå med på det.
“Det kommer säkert att bli någon påföljd, eftersom Mercedes däck övertag var så tydligt,” citerades Marko i tidningen Bild.

“Det finns även frågan om kostnad, då ett sådant test kostar nästan en miljon euro.”

“En annan faktor,” sa Marko, är regeln om livslängden på motorer, med Mercedes tre lopp långa distans under testet som nu förmodligen utesluts från tilldelningen av åtta motorer per förare. ”Det finns en lång lita med saker”, sa den frispråkiga österrikaren.
“Vi vill också ha det här testet. Logistiskt kan det endast hända på Silverstone, vilket betyder att vi har förlorat två lopp innan vi har samma kunskap.”

Mercedes ordförande Niki Lauda anklagar däremot Red Bull för att vara ”surkärringar”.
“Red Bull blev också tillfrågade (om testet) men vi var helt enkelt snabbare på att svara,” sa han.
“Så de är bara dåliga förlorare. Jag har slagit vad med Helmut Marko – 50 euro – att det inte blir några konsekvenser för Mercedes,” tillade österrikaren.

Tillslut, Marko sa också att Red Bull inte ifrågasätter giltigheten i Nico Rosbergs Monaco seger. “Vi gjorde protesten innan loppet med meningen, därför att protesten handlar om testet inte Nico Rosbergs seger. Det var en fantastisk prestation och vi kan leva med andra och tredje platsen.” insisterade han.