Två personer har talat om framtiden för F1 de senaste dagarna men om vitt skiljda områden. FIA presidenten Jean Todt har än en gång gått ut och sagt att F1 måste sänka sina utgifter om de ska överleva och framförallt inte riskera att tappa fler stall.
Stallen har idag en överrenskommelse om ett utgiftstak, RRA, och en av Todts förslag är att FIA skulle ta över kontrollen av denna och se till att alla håller sig inom gränserna.
Den andra med idéer för framtiden är Ferrari bossen Luca di Montezemolo, som verkar ha blivit svag för den yngre generationen F1 fans. Han anser att loppen idag är för långa, att den yngre generationen inte har koncentrationsförmågan att följa ett race som tar närmare 2 timmar. Han tycker man skulle kunna testa kortare lopp, kanske dubbla lopp som GP2 har. Men även att loppen går för tidigt på dagen, ser man till fotboll och andra stora sporter spelar de klockan sex, sju, åtta på kvällen.
”Kanske är det bättre att behålla racen som de är idag, eller kanske är det dags för en förändring.” – Luca di Montezemolo
Det var länge sen vi hörde något om och framförallt skrev något om Robert Kubica, men nu har den polska föraren dykt upp igen. Han har satt sig bakom ratten igen, när han i veckan test kört en rally bil igen.
Det måste ha gått bra för den gamla F1 föraren som efter det pratar om att sikta på comeback, men inte förrän 2014.
Silly Season 2013
Åh vad vi älskar Silly-Season, gör inte ni det också?
Årets silly season är mycket roligare och aktivare än förra året då det inte hände mycket mer än om Räikkönen skulle återvända eller inte. I år är det en helt annan melodi. Felipe Massas tid i Ferrari verkar gå mot sitt slut, vilket skulle öppna en väldigt eftertraktad plats. Men att komma till Ferrari och spela andra fiol till Alonso är samtidigt inte något alla är beredda att göra.
Tills bara några dagar sedan var det den enda eftertraktade platsen, men sedan rykten började cirkulera att Lewis Hamilton faktiskt kan lämna McLaren så har en annan eftertraktad plats möjligen öppnat sig. Hamilton ryktas ha fått ett väldigt intressant erbjudande från Mercedes, där Michael Schumachers vara eller icke vara hänger i luften.
Så vilka ska fylla alla dessa platser?
Ett av de hetaste namnen, till alla sitsarna, är Heikki Kovalainen. Caterhams uteblivna utveckling har fått Heikki att börja se sig om för ett nytt stall till nästa säsong. Ett av de starkare ryktena har varit Sauber, men även den möjliga andra sitsen hos Ferrari kan vara Kovalainens nästa adress. Kovalainen är känd som en lojal förare som gör allt för stallet, även om det betyder vara en andra förare. Ett färskt rykte från Monza är en möjlig helfinsk uppsättning hos Lotus, men vi låter alla suga på den ett tag 😉
Vad som händer med Felipe Massa om han blir av med sin plats i Ferrari är osäkert. Kanske skulle han vara ett val för Sauber, annars känns det som att han skulle tvingas hamna i något av de mindre stallen, Caterham kanske? Där kan två platser öppnas nästa säsong, dels Kovalainens plats men ska man tro Petrovs manager så kan han vara borta från F1 till nästa säsong.
Vad gäller platsen i McLaren, såvida Hamilton faktiskt lämnar stallet, så pekar det mesta just nu på Paul Di Resta som är en Mercedes uppfostrad förare. Di Resta skrev i dagarna även på för samma management som sköter Jenson Buttons affärer.