Sauber Motorsport lever vidare ännu en dag.
Under måndagen meddelade Sauber att man lyckats säkra nya investerare, vilket löser stallets akuta ekonomiska problem och gör framtiden mer stabil.
Det är Investment Cooperation International Fund, State Fund of Development of North-West Russian Federation och National Institute of Aviation Technologies, som tillsammans med Sauber Motorsport AG ska hjälpas åt att främja Formel Ett i Ryssland och tillsammans utveckla högteknologiska lösningar.
Från pressmeddelande från Sauber:
“Partnerskapet omfattar ytterligare åtgärder för att främja det första Formel 1 Grand Prixet i Sochi 2014 och attrahera den begåvade unga ryska generationen mot motorsport. Man kommer också att upprätta ett särskilt utvecklingsprogram för den ryska föraren Sergey Sirotkin för att förbereda honom som en racerförare för stallet 2014.”
Det är den sista delen i stycket ovan som är det mest intressanta i affären. Sergey Sirotkin, endast 17 år gammal, är son till Oleg Sirotkin som är chef för en av ovan nämnde nya investerare – National Institute of Aviation Technologies. Sergey kör för tillfället i Formula Renault 3.5 serien där han ligger på en åttonde plats med 34 poäng och en andra plats som bästa resultat hittills.
Han kommer inte att delta under veckans Young Driver Tester på Silverstone, men tanken är att han ska sitta i Sauber bilen under träningar innan säsongen är över. Med sin unga ålder kommer att han kunna slå rekordet som yngsta grand prix förare, vilket hans far Oleg inte tror är ett hinder.
“Även om han är ung, så har han redan gått ganska lång väg. Han har presterat i Formula Abarth, i F3, Augo GP och han är hela det här året i Renault World Series. Så han har gått igenom alla stegen.
Vi alla vet att Kimi Räikkönen gick till Formel Ett direkt från Renault 2.0, och allt gick bra.”
Men som alla andra förare måste Sergey Sirotkin först av allt klara av en superlicens, även om han bara ska köra träningar. Sedan ska Sauber göra vad de kan för att förbereda den unga ryssen för ett liv som F1-förare, om det sedan händer redan 2014 eller senare får hans framsteg avgöra.
“Målet måste vara att få Sergey race-färdig till 2014. Jag pratar inte om den mentala eller fysiska delen, men nödvändiga testkilometer,” sa hans manager Nikolay Vetrov.
Men pappan erkände också att den korta tid som finns kvar kanske inte räcker, men då får man ha en längre tränings period.
“Det kommer att göras preliminära tester, och om dessa visar sig konkurrenskraftiga så ska vi prata om att han ska ta en plats i stallet. Om han behöver ytterligare utveckling, så blir det ytterligare en förberedande period.” tillade pappa Oleg Sirotkin.