Det oväntade utfallet från ”tyre-gate” domen är att, trots att Mercedes ansågs skyldig till att bryta reglerna, har dem reagerat med lättnad på resultatet från den internationella tribunalens dom. Medan Ferrari, genom sin ”Horse Whisperer” blog, och med demonstranten Red Bull låter som de stora förlorarna, då båda uttryckt sin ilska över att den tyska rivalen endast fick förbud att delta i kommande ung-förar-testerna.
Österrikarna Niki Lauda, Mercedes ordförande, och Red Bulls Dr Helmut Marko slog vad mitt i skandalen att ”förloraren” skulle betala €50 till vinnaren. Lauda skickade ett textmeddelande till Marko med texten: ”Straff är straff”, sa Marko till Bild. ”Han borde stoppa sina pengar i ett kuvert.” Marko kan däremot se ”vinnaren” Laudas sida av argumentet, och beskrev domen som ”ett skämt”.
”Vi förväntade oss ett mycket hårdare beslut”, sa han.
Faktum är att tidningen Bild hävdar att Red Bull lämnade in ett förslag till tribunal att Mercedes skulle betala $100 miljoner i böter, likt McLarens straff i ”spy-gate” affären några år sedan, och få 150 poängs avdrag i konstruktörsmästerskapet.
Händelsevis är Mercedes nöjda med utgången. “Det är en lättnad”, erkände stallchefen och delägaren Toto Wolff, ”men vi korkar bara upp champagnen när vi vinner på banan”.
Lauda tillade: “Beslutet från FIA är absolut korrekt, och enligt andan i motorsport.” Men han insisterar att Mercedes hade accepterat ett hårdare straff. ”Utan tvekan skulle vi inte ha överklagat en hårdare dom”, sa trippla världsmästaren Lauda till tidningen Welt am Sonntag.
“Jag har varit en del a sporten i decennier, och vad jag var mest oroad över var harmonin och den ömsesidiga respekten mellan stallen. I en sport där teknologi spelar en så stor roll, kommer det alltid att finnas missförstånd och utrymme för tolkningar – det är fullt normalt.”
(GMM)