Power Unit status inför Azerbajdzjans GP

Inför det fjärde loppet av Formel 1 säsongen 2019, och snart 1/5 av säsongen avklarad så kan det vara intressant att ta en snabbtitt på hur förarna ligger till med sina PU’s.

Som ni säkert vet har alla förarna tillgång till 3 så kallade motorbyten under säsongen, det gäller alltså alla delar av power uniten. Däremot skiljer sig antalet för de olika delarna eller enheterna. Man har tre stycken av själva förbränningsmotorn, turbon och MGU-H, men bara två stycken av MGU-K, energy store (batteri) och kontrollelektronik.

Att notera i listan nedan är att båda Ferrari förarna, samt Haas förarna har använt en extra CE-enhet redan. Detta sedan Ferrari utfärdade en uppgradering av den till sina kunder efter att man hittat ett fel, som bland annat ledde till Leclercs haveri i Bahrain.
Alfa Romeo valda att inte implementera den i Kina, men kommer troligen att göra det till helgens race, vilket kan komma att ge Antonio Giovinazzi säsongens första ”motorbestraffning”.

Även Toro Rossos Alexander Albon är i farozonen redan såhär tidigt på säsongen, med två stycken av samtliga enheter utplockade.

FörareBilICETCMGU-HMGU-KESCE
HamiltonMercedes111111
BottasMercedes111111
VettelFerrari111112
LeclercFerrari111112
VerstappenRed Bull111111
GaslyRed Bull111111
RicciardoRenault111211
HulkenbergRenault222211
GrosjeanHaas111112
MagnussenHaas111112
SainzMcLaren222211
NorrisMcLaren111211
PerezRacing Point111111
StrollRacing Point111111
RaikkonenAlfa Romeo111111
GiovinazziAlfa Romeo111112
KvyatToro Rosso222211
AlbonToro Rosso222222
RussellWilliams111111
KubicaWilliams111111

Note: Drivers are limited to just three Internal Combustion Engines this season, and also three Turbochargers and MGU-Hs. However, in the case of Control Electrics, Energy Store and MGU-K they are limited to just 2.