Pirelli har för första gången indikerat man kan komma att lämna Formel Ett.
Samtidigt som det italienska stallet jobbar hårt för att få till ett nytt kontrakt för att kunna fortsätta leverera däck till F1 fältet efter sitt nuvarande treårskontrakt, finns det även tecken på frustration. Den frustrationen kommer inte enbart från all kritik man fått utstå om 2013 däcken, det faktum att man har en gammal testbil eller bristen på vintertester i varmare klimat, men även för att stallen sätter sig emot förändringar under säsongen.
Tillfrågad om vad Pirellis största utmaning är under 2013, utropade Paul Hembery under torsdagen: ”Ett kontrakt!”
Han uppgav också att Pirelli börjar tröttna på sin plats i det skriande rampljuset av mediakritik. Motorsportchefen Hembery refererade till 2014 med kommentaren.
”Det är förmodligen ett år där vi tar ett steg bak, blir försiktiga – inget slitage, inga depåstopp och de (stallen) får göra allt snack!”
Hembery avslöjade sedan en deadline om 1 September för att behöva leverera stallen med alla specifikationer för 2014 Pirelli däcken, som måste vara betydligt annorlunda på grund av de nya V6 motorreglerna.
”Ni kan föreställa er hur löjlig den (deadline) är när vi inte har fått ett kontrakt på plats. Vi kanske inte kommer att vara här,” är han citerad.
”Det börjar redan bli försent. Saker börjar bli extremt seriösa.
Det kommer en tid då vi inte kommer att ha tid att göra jobbet längre.”
Tyska Auto Motor und Sport säger att F1 inte kommer att ha många alternativa leverantörer att vända sig till, ifall Pirelli skulle välja att inte fortsätta. Reportern Michael Schmidt sa att F1 bossen Bernie Ecclestone har Cooper Avon som ett back-up alternativ.
(GMM)