Fler artiklar i serien
[series]
F1-säsongen 2014 är avslutad, galamiddagar är uppätna, priserna är utdelade, bara vår omröstning för årets förare återstår och kanske någon sammanfattning eller två.
Istället kan vi vända våra blickar, tankar och förhoppningar till nästa år och F1-säsongen 2015.
Förarna i alla nio stallen för nästa säsong är klara. Kalendern är så gott som satt den också, även om den innehöll några överraskningar efter senaste WMSC-mötet, mer om det nedan.
På tal om WMSC-mötet så klubbades det en del nya saker inför nästa säsong samt för framtiden, man presenterade även en rapport om Jules Bianchis olycka i Japan. Jag tänkte att vi skulle ta och gå igenom alla ändringar och nyheter för F1-säsongen 2015 i några stycken i kommande artiklar. För att kicka igång artikelserien så sammanfattar vi lite kort vad som bestämdes på WMSC-mötet, för att sedan djupdyka i vissa saker framöver.
(Som vanligt, om det är något ni undrar över och tycker ska tas upp – berätta i kommentarerna eller skicka ett meddelande)
Sammanfattning från WMSC-mötet i Doha, Qatar
F1-Kalendern 2015
Vi börjar med ändringarna i kalendern där Koreas GP än en gång hade dykt upp, planerat som femte rundan den 3 maj. Sedan tidigare har Mexikos GP tillkommit och körs den 1 november, en vecka efter loppet i Austin.
Men tillbaka till Koreas GP…
Arrangörerna av loppet i Korea sa efter tillkännagivandet att de inte alls visste om att de skulle anordna ett F1-lopp nästa år. Man hade funderat på att återkomma, men blev tagna på sängen så att säga av att FIA la till dem i nästa års kalender.
I veckan har Bernie Ecclestone själv dock förklarat att inkluderandet av Korea var rent kontraktuellt. När Korea ströks från kalendern för i år (2014), så gjordes det på basis av att de skulle återkomma året efter igen (2015). Därför var man nu tvungen att lägga in dem i kalendern så att de inte skulle kunna stämma F1 för kontraktsbrott. Däremot förväntar sig inte Bernie att det kommer att bli något lopp i Yeongam.
Regeländringar
Hejdå Dubbla Poäng
Inga fler dubbelpoäng! Varken förarmästerskapet eller konstruktörsmästerskapet kommer att avgöras av dubbla poäng i sista loppet från nästa säsong.
Stående starter efter säkerhetsbil
Det blir inte heller några stående-starter efter period med säkerhetsbil.
Efter diskussioner med stallen som åberopat säkerhetsaspekter i de stående starterna, så Artikel 42.7 och 42.8 har strukits från reglementet.
Virtuell säkerhetsbil
Under de avslutande loppen, till följd av Bianchis olycka, testade man en så kallad virtuell säkerhetsbil (VSC) i olika utföranden. Man testade bland annat en form där föraren skulle hålla sig till en viss varvtid, samt en annan där bilen automatiskt bromsades in i sektorn som det gällde.
Man har nu godkänt introduktionen av VSC till säsongen 2015, exakt hur och när denna ska användas kommer i nästa del i artikelserien.
Rödflaggade lopp
När ett lopp rödflaggas och stoppas kommer utgången från depån från och med nu att stängas och alla bilar ska långsamt köra in i depån och inte start/mål-området. Den första bilen som anländer till depån skall köra längst fram i ”fastlane” till utgången och de andra ställer i rad efter denna.
Startgridden
Om personal eller utrustning från stallet finns kvar på gridden efter 15 sekunders signalen har visats, måste föraren som berörs starta loppet från depån. Ett tio sekunders stop-and-go straff kommer att utdelas till förare som inte kan göra det.
Powerunit straff & nya tidstillägg
Byte av hela ens power unit kommer inte längre att resultera i ett straff, istället kommer straffen att utdelas sammantaget för individuella komponenterna, som angivet i de nuvarande bestämmelserna.
Får man ett nedflyttningsstraff till starten och kan inte avtjäna hela straffet så kommer resterande placeringar att omvandlas till ett tidstillägg (inte som idag att man bär mig sig nedflyttning till nästa lopp).
- 1-5 platser straffas enligt Artikel 16.3a (fem sekunders stop-n-go)
- 6-10 platser straffas enligt Artikel 16.3b (drive-through)
- 11-20 platser straffas enligt Artikel 16.3c (10 sekunders stop-n-go)
- Mer en 20 platser straffas enligt Artikel 16.3d (ett tidsstraff)
Förutom det existerande fem sekunders straffet (Artikel 16.3a), kommer ett nytt tio sekunders straff (Artikel 16.3b) att introduceras och användas på samma sätt som det kortare straffet.
Åldersgräns för superlicens
En åldersgräns av 18 år har satts för att kunna få en superlicens.
Nästa säsong kommer Toro Rosso att köra Max Verstappen som kommer att vara knappt 17,5 när säsongen startar i Australien. Flera har uttryckt sin oro för hans unga ålder och FIA slår nu slag i saken och inför alltså en åldersgräns.
Minimum bilvikt
Till sist så är det till alla de lite längre förares stora glädje som man höjt minimum vikten på F1-bilarna från 701kg till 702kg (utan bränsle).
Det var ett sammandrag från de nya bestämmelserna och besluten från det senaste WMSC-mötet i början på december.
Nu på torsdag (18/12) har F1 Strategy Group ett möte, där fokus skall vara på att sänka kostnader, göra bilarna snabbare och svårare att köra, gå igenom de tekniska och sportsliga bestämmelserna med målet att förenkla reglerna där det är möjligt.
Vi fortsätter nästa artikelserie med den nya virtuella säkerhetsbilen, fler nyheter i de tekniska bestämmelserna och såklart vad som än kan komma från Strategy Group mötet.
Fler artiklar i serien
[series]