En lösning som föreslagits till ljudproblemen i Formel Ett i år är avgasrör utformat som en megafon.
Nyheten avslöjades av Toto Wolff, chef hos en av sportens nuvarande tre motorleverantörer – Mercedes.
Tillsammans med Ferrari och Renault tittar motortillverkar trion på sätt att skruva upp den kontroversiellt låga ljudnivån av årets nya 1,6 liter turbo V6.
Nico Rosberg, en av Mercedes förare, tippade att en lösning skulle vara på plats inför Monacos Grand Prix senare denna månad. ”Vi kommer snart vara i Monaco och jag tror vi kommer att höra ett annat ljud där”, sa tysken förra veckan när han besökte säsongspremiären för DTM på Hockenheim.
”Jag tycker det är viktigt att vi jobbar på det, eftersom ljudet är en del av showen.”
Förra veckan hölls ett möte med Bernie Ecclestone, Jean Todt och alla 11 F1 stallcheferna i London, med kostnadsbesparingar högst upp på listan. Men även på agendan var ljudet.
”Vi diskuterade vilka lösningar som kan finnas, och vi på Mercedes har våra synsätt och förslag”, citerades Wolff, som också var på DTM-premiären, i Speed Week.
Han sa att en av de föreslagna lösningarna kommer att testas nästa vecka under Spaniens GP-testerna.
”Vi kommer att prova dem på bilen i Barcelona och se om de har den effekt vi söker efter”, sa Wolff.
Han avslöjade att lösningen är fokuserad till området kring avgasutgången.
”Vi har väldigt komplexa lösningar kring avgassystemet”, sa Wollf, ”och även ett som liknar en ”megafon” som helt enkelt öppnar upp vid slutet – med alla problem det för med sig”, sa Wolff.
”Jag vet inte om det senare är vad vi borde göra i formel ett, men hur som helst kommer vi att komma med våra förslag och strategier och så får vi se i Barcelona.”
Källa: GMM