Vi har ju i tidigare inlägg pratat om det nya Concorde Avtalet och Mercedes inställning till det. Men idag ska vi prata om en sak jag har tänkt på efter att ha läst att i det nya avtalet så ingår också en plats i ledningen för Formula One för de tre ledande teamen, alltså Red Bull, Ferrari och Mclaren.
Och det är väl ingen chock att Red Bull och Ferrari går med på det, men i ärlighetens namn är jag kanske, om inte chockad, men lite ställd över att Mclaren har accepterat avtalet så som det ser ut nu. Mclaren har en rik historia som racing team, en historia som sträcker sig från Bruce Mclaren och tidigt 60tal fram tills idag, men det F1 stall som vi har framför oss idag är ändå det som Ron Dennis skapade efter att han kom till Mclaren 1980. Mclaren har alltid varit det där teamet som är schysst men inte helylle, om man kan skriva så, men man har alltid fått intrycket att det är schyssta killar det där. Det är ju Mclaren och Martin Whitmarsh som är ledare för FOTA, stallens egna organisation som skapades 2008 med ett syfte och det var att arbeta fram ett så bra Concorde Avtal som möjligt för alla som var med i FOTA.
Att Red Bull och Ferrari drog sig ur FOTA vintern 2011 är ju ingen sensation då de förmodligen gjorde det för att de redan då hade fått se det här nya avtalet och självklart inte ville dela med sig eller försöka få till bättre deals för andra. Mclaren däremot sitter ju kvar som ledare och ändå säger dem ja till ett avtal som i sin helhet stärker tre teams position inom sporten medans de andra får ta det som blir över.
Så vad tror vi om detta? Gör Mclaren detta för att stärka sin egen position och skiter i resten eller är de så pass genomtänkta att de gör det för att få en plats i ledningen för Formula One och sen därifrån försöka bearbeta fram en bättre framtid för F1 och de andra stallen? Ärligt talat så vet jag inte vad jag ska tro. För det första: så är ju det här Concorde Avtalet bindande fram till 2020 så det kommer de ju inte kunna förändra för det bättre för de små stallen och för det andra: hur mycket makt kan de egentligen få genom att få 3 platser i ledningen? Och skulle det då vara så att Mclaren gör det för FOTA så hjälper ju inte det då Red Bull och Ferrari förmodligen inte kommer hålla med Mclaren på dessa ledningsmöten.
Vad tycker och tror ni? Berätta gärna i kommentarerna nedan.
Kommentarer
5 svar till ”Mclaren – Schysst fasad?”
Det nya Concorde avtalet är i mina ögon bara irriterande orättvist och inget som gynnar F-1.Bara det att Ferrari ska ha 2.5% mer än dom andra för att dom har ”vad dom har bidragit med till sporten” retar mig.Fortsätter det så här så blir det väl bara 2-3 Team som man får se på banorna hädanefter.Dela alla pengar jämt mellan teamen (nån morot för placeringar måste man givetvis ha) och tävla för äran!
Ja, fast dem där 2.5% är inte nytt för det här avtalet, vet inte riktigt när det kom med med tanke på att vi haft några avtal tidigare. // J-A
Ferraris avtal är inte nytt men jag kan inte förstå hur dom kan få behålla det.
Skräp och skräp
Nej det är sant Mikael Hilmersson. Ska någon ha det så är det ju Lotus, alltså om originalet hade fortfarande funnits eller andra liknande team. Jag menar vart hade F1 varit utan innovatörer som Colin Chapman och de som Enzo Ferrari kallade Garagistes. // J-A