”Folk går vidare,”sa Button, som nu är den mest erfarna föraren i formel ett’s startfält efter att Michael Schumachers slutat för andra gången.
Trots att han är kvar hos McLaren 2013 ut, så lyste Lowe med sin frånvaro på Torsdag när McLaren presenterade si nya bil, efter rykten att han var nåra en övergång till Mercedes.
Button sa dock, att det Woking baserade stallet skulle klara sig vad som än händer.
Som med Lewis, var det en stor chock till en början, sedan omgrupperar man och tränar upp någon annan att vara i den positionen. Vi får vänta och se vad som händer. Paddy måste bestämma. Det kommer att hänga i luften, om det finns rykten om att någon går vidare.
Vad han än bestämmer kommer jag inte ha något problem med det,” insisterade han.
I själva verket sa 33-åringen att han är ”förbaskat exhalterad” inför 2013, hans fjärde raka år med hos McLaren och hans första utan Hamilton som stallkamrat.
””Det är konstigt,” sa Button, som försökte förklara sin upphetsning. ”Kanske är det på grund av riktningen vi tagit med bilen
Eller för att det är en fräsch start och en ny stallkamrat.”
Den nya stallkamraten är Mexikanen Sergio Perez, som vid 22 tar steget in i före detta världsmästaren Hamiltons cockpit.
Button var snabb med att jämföra sina två McLaren stallkamrater.
”Det är skönt att se att han (Perez) verkligen har försökt komma in i stämning hos McLaren och har spenderat mycket tid här, antingen med sponsoraktivitet eller utvecklat sin relation med resten av stallet,” sa han.
När Lewis ch jag var tillsammans brukade vi aldrig se varandra. Det brukade vara en dag i simulatorn och ut nästa.”
Vad gäller den kromade bilen de kommer att köra, verkar MP4-28 vara lik sin föregångare men de riktiga förändringar är i själva verket ganska märkbara.
Först, det finns en ”anknos”, även om den inte är synlig, då McLaren valt att installera det från FIA valfria ”fåfängs-panelen”.
Tim Goss, McLarens chefsingenjör, sa att panel ”väger knappt någonting”: Men när Lotus visade upp sin bil för 2013 med en tydlig ”anknos”, sa tekniska chefen James Allison att laminatet skulle väga för mycket och inte ge någon prestanda fördel.
”Jag förstår inte det,” är Goss citerad i Auto Motor und Sport.
”Skalet är inte bara för utseendets skull, en slät yta är alltid bättre aerodynamiskt än en delad nivå.”
Även till skillnad från Lotus har McLaren bortsett från möjligheten av en ’passiv’ dubble-DRS för sin 2013 bil.
Goss erkände att stallet hade ”experimenterat” med konceptet, men till slut kommit fram till att den möjliga fördelen var ganska liten.
”Tre stall försökte utveckla att sådant system förra året, men ingen lyckades.” förklarade han
Men en stor skillnad jämfört 2012 McLaren och den nya MP4-28 är ”pull-rod” framfjädringen likt Ferraris, ett koncept som inte har setts i formel ett sedan tidigt under förra seklet.
Naturligt så tittar man på idéer hos konkurrenterna men för att vara ärlig, när Ferrari gjorde det frågade vi oss själva ’Varför i hela friden skulle de vilja gör det?’
Endast en lång undersökning visade att det är ganska användbart. DE aerodynamiska fördelarna överväger de möjliga problemen,” sa Goss.