Pirelli har blåst av planerna på att ändra designen på sina 2013-däck från och med det Brittiska Grand Prixet. F1’s däckleverantör har ändrat designen, och ersatt det inre stålbältet med ett i kevlar för att stoppa de delamineringsproblem som funnits iår.
Vissa stall, då främst Red Bull och Mercedes, har kämpat hårt för de ändrade däcken som testades första gången i Kanada, efter att ha kritiserat de nuvarande däcken. Men andra som är mer bekväma med den nuvarande designen, som Ferrari, Lotus och Force India är motvilliga på att gå med på att debutera de modifierade däcken. Eftersom de har sagt att delamineringarna är ett estetisk problem istället för ett säkerhetsproblem, kan förändringarna endast introduceras om alla stallen är eniga.
“Pirelli har meddelat att det inte blir några nya däck på Silverstone,” rapporterar tyska nyhetsbyrån DPA.
Paul Hembery har enligt rapporter sagt att skälet till att man inte debuterar däcken i England är för att vädret avbröt testerna i Montreal på fredagen. Men det är även tydligt att vissa stall har lagt veta mot förändringen.
“Från min synvikel är det fel att ändra däcken under säsongen.” är Ferraris Stefano Domenicali citerad i O Estado de S Paulo.
Efter Paul di Restas 57 varv långa körning innan första depåstoppet i Montreal, höll Force Indias sportchef Otmar Szafnauer med: ”Vi har inga problem med delaminering. Varför skulle Pirelli ändra däcken om vi har visat att allting är ok?” är han citerad i Auto Motor und Sport.
Och spanska El Pais citerar F1-källor som påstår att rivaler som Red Bull och Mercedes kommer att bli tvungna att vänja sig med nuvarande situation.
“Låt dem ändra geometrin i fjädringen och förbättra deras aerodynamik,” sa källan.
(GMM)
Pirelli har även bestämt däckvalen till kommande tre racen i Storbritannien, Tyskland och Ungern.
På Silverstone och Hungaroring kommer de två hårdaste däcken användas och till Tyskland har man valt medium och mjuka .
Storbritanniens GP: | H M |
Tysklands GP: | M S |
Ungerns GP: | H M |