En nyhetsbomb släpptes denna fredagsmorgon!
Red Bull teamens motorleverantör Honda Motor Company har beslutat att dra sig ur Formel 1 efter nästa säsong, 2021.
I ett pressmeddelande från Red Bull Racing och Alpha Tauri bekräftar stallen beslutet från Honda Motorsport Company att de kommer att dra sig ur sporten efter F1-säsongen 2021.
De tackar Honda för det fantastiska samarbetet som direkt bar frukt. Max Verstappen tog Hondas första vinst sedan 2006 under Österrikes GP 2019, och man har sedan dess tagit ytterligare tre vinster och 13 pallplatser. Även syster teamet Alpha Tauri tog en vinst under årets Italiens GP, vilket gör Honda till den enda motorleverantör som vunnit med två olika team sedan starten av hybrideran 2014.
Så vad betyder det här för Red Bull Racing?
Vem vet, för valen för en ny motorleverantör är få. Men låt oss spekulera helt vilt innan vi tar kommentarer från Christian Horner och Franz Tost.
Renault
En re-union med Renault känns just nu ganska avlägset. Renault har gjort stora framsteg med sin motor, men med tanke på hur RBR behandla den relatitonen mot slutet så känns det inte SÅ troligt att Red Bull Racing kör franskt nästa år!
Däremot skulle jag kunna tänka mig att Alpha Tauri skulle få köra med Renault, ja de tillhör samma organisation så att säga – men de är ändå lite självständiga.
Med det sagt, Renault har också tappat alla sina kund-team till 2021 (om vi fortfarande räknar Alpine F1 Team som fabriksstall). Så kanske kan de förlåta Red Bull?
Ferrari
För Alpha Tauris del kanske det spontant självklaraste valet. De körde med Ferrari motorer under flera år och de är baserade i Italien, så det är väl ingen omöjlighet.
Däremot har Ferrari redan två kunder i Haas och Alfa Romeo. Vill eller kan de ens ha fler? Om vi ponerar att båda stallen skulle få motorer från Ferrari, skulle det innebära att Ferrari levererar motorer till halva fältet! HALVA FÄLTET. De har redan mycket makt och lite ”storhetsvansinne”, jag är inte så säker på att de andra leverantörerna skulle gå med på det. Blir det Ferrari, så tror jag nog att det blir för Alpha Tauri isåfall.
Mercedes
Ja, Mercedes ja. Den sista leverantören som återstår då.
Tidigare när Red Bull skulle avsluta sin relation med Renault så sas det att Mercedes inte ville leverera motorer till Red Bull. Av förklarliga skäl såklart, en Max Verstappen i en RBR med Mercedes kraft hade varit ett otroligt hot mot Lewis Hamilton och deras egen svit av världsmästartitlar!
Så vad är annorlunda nu?
Mjaa egentligen ingenting, just nu. Men rykten som inte försvinner och inget direkt förnekat, gör gällande att Mercedes i stort kommer dra sig undan från sporten som team och fortsätta främst som motorleverantör. Och då vill man självklart ha ett stall till som prenumererar på pallplatser, framförallt den högsta av dem.
Dock har vi samma läge här som vi skulle haft med Ferrari. Får RBR motorer från Mercedes så kommer de vara uppe i 5 kundstall 2021 – Mercedes, Williams, Aston Martin, McLaren och isåfall Red Bull. Kanske kommer Aston Martin att vilja branda om sina Mercedes-motorer till Aston Martin, likt det Red Bull gjorde i slutet med sina Renault motorer.
Så vad spår jag. Jag har sagt ett tag att jag tror att Williams kommer gå tillbaka till Renault motorer. Nu förlängde de nyligen sitt avtal med Mercedes till 2025, men med nya ägare så vet man aldrig vad som händer. Det hade öppnat för fler kunder till Mercedes, som då kunde plockat in Red Bull. Även om Williams fortsatt kör Mercedes så tror jag att det är Mercedes motorer vi kommer att se i Red Bull bilen från 2022, medan systerteamet Alpha Tauri kommer att gå tillbaka till Ferrari-motorer. Det enda lilla frågetecknet för det sistnämnda är den rådande prestandan i Ferrari motorn, skulle det inte lösas till nästa säsong kommer Franz Tost nog att snegla mot Renault hållet.
Vad tror ni?
Kom gärna med egna teorier som vi kan diskutera nedan.
Kommentar från stallcheferna
Franz Tost, Stallchef Alpha Tauri
“Scuderia AlphaTauri and Honda have built up a very good and professional relationship since we started to cooperate in 2018. We enjoyed great success together in the last few years, winning a race and finishing on the podium twice, with one second and one third place. It’s unfortunate that Honda has decided to stop their commitment in Formula One, because their Power Unit’s performance has been improving constantly and dramatically to become one of the best engines on the grid in a short period of time, since they returned to the sport. I’m convinced that together we will continue to achieve strong results in the remaining races this season and next year.”
“We certainly respect the reason behind Honda’s decision to focus on environmental initiatives and to strive for the realization of carbon neutrality, everybody at Scuderia AlphaTauri wish them well in reaching all their goals and to have a successful future ahead. We sincerely want to thank Honda for the fruitful cooperation, we really enjoyed every day we’ve been working together. It won’t be easy to find an engine partner like Honda but, of course, we will start looking at all possibilities to find the best Power Unit solution from 2022 onwards.”
Christian Horner, Stallchef Red Bull Racing
“As a Team we understand how difficult it has been for Honda Motor Company to reach the decision to step back from Formula One at the end of the 2021 season. The shifting focus within the automotive industry has led to Honda’s decision to re-deploy their resources and we understand and respect the reasoning behind this. Their decision presents obvious challenges for us as a Team but we have been here before and with our strength in depth we are well prepared and equipped to respond effectively, as we have proven in the past.”
“Whilst we are disappointed not to continue our partnership with Honda, we are enormously proud of our joint success, delivering five wins and 15 podiums for both Red Bull owned teams and we thank everyone at Honda for their extraordinary efforts and commitment.”
“Our joint focus for the remainder of the 2020 and 2021 seasons are unchanged, to fight for victories and challenge for the championship. As a signatory to Formula One’s latest Concorde Agreement, Red Bull Racing remains committed to the sport in the long term and we look forward to embarking on a new era of innovation, development and success. As a group, we will now take the time afforded to us to further evaluate and find the most competitive power unit solution for 2022 and beyond.”