Renault problem
Vi börjar med det mest självklara, Renault och dess enorma problem under F1-testerna i Jerez.
Det blev inte många varv i Jerez för något av stallen som kör med Renault motorer, minst av alla för världsmästarna Red Bull Racing.
De flesta problem Renault drogs med sades vara av olika slag, de olika dagarna. Dock fanns det en del fundamentala saker som uppstod som man inte hade märkt under sina egna tester på fabriken. De senaste veckorna har man från Renaults håll sagt att man kommer att ha löst problemen till Bahrain testerna, som alltså startar imorgon.
Renault fick en halvtest en vecka sedan när Lotus hade två privata dagar på Jerez för filmning, där Lotus även fick testköra sin nya bil för första gången. Efter filmningsdagarna sa Lotus själva att allt gått utan problem och att nya E22 kört felfritt. Det dök däremot upp lite motsägelsefulla uppgifter om detta, med vissa som påstod att Lotus bilen inte alls hade kört många varv och när den gjorde det var det i väldigt låg hastighet.
Red Bull Racing
Red Bull gick som vi nämnde vi ovan sämst av alla stallen under första vintertesterna. Man kom ynka 21 varv runt banan i Jerez, vilket var mindre än Kamui Kobayashi klarade under en dag i Caterham bilen. Det kan man dra för slutsats av det är att RBR’s problem inte bara berodde på problem som Renault-kraftenheterna drogs med. Rykten från depån i Jerez gjorde gällande att Renault inte alls var nöjda med vissa av lösningarna som Adrian Newey och Red Bull gjort, vilket förvärrade deras problem.
Och under de senaste dagarna har Newey erkänt att vissa av problem som man upplevde uppstått på grund av deras aggressiva aero paket. Man har helt enkelt försökt göra för avancerade lösningar, för tidigt.
Har Red Bull löst sina problem och kan de hålla jämna steg med Mercedes & co?
Resten av fältet
Mercedes, Mercedes, Mercedes. Det var nog vad de flesta önskade att de hade i sina bilar efter första försäsongstesterna, med undantag för Ferrari möjligtvis. De fyra snabbaste tiderna från Jerez sattes av bilar med Mercedes-kraft och det samma gäller antalet varv där Mercedes bilarna körde nästan dubbelt så många som de med Ferrari-kraft. Bäst av Mercedes stallen var självklart Mercedes AMG F1 själva.
En liten överraskning från Jerez var helt klart Williams, som än en gång verkar ha fått ordning på bilen efter en ganska katastrofal säsong 2013. Stallet har genomgått en del förändring under och sedan förra säsongen, med ny personal och framförallt en ny förare i form av Felipe Massa som nu ska leda stallet.
Ett annat stall som kan ha återhämtat sig är Ferrari. Både ny-gamla föraren Kimi Räikkönen och Fernando Alonso verkade gilla första känslan av nya F14T. Försäsongen började inte lika bra för de andra Ferrari-drivna stallen Sauber och Marussia. Sauber körde visserligen många varv men det var inga höjdartider, sen igen betyder inte tiderna från Jerez mycket.
Kan Mercedes stallen hålla tempot uppe, eller tar Ferraris super-duo över topp platsen?
Nya delar & uppdateringar
Så alla, utom Lotus, visade upp sina nya bilar några veckor sen inför första försäsongstesterna. Självklart var allas bilar färdiga och till största del gjorda efter plan. Men under de första fyra dagarna får man se de andras bilar och därmed idéer och lösningar. Dessa studeras och studeras och studeras, för att sedan funderas över och testas ifall man själv kan dra nytta av det.
Så vi kan nog förvänta oss en hel del mindre och vissa större förändringar på vissa bilar. För det är ju i slutändan det dessa tester är till för, att testa olika lösningar för att ha så bra paket som möjligt inför säsongspremiären i Melbourne om knappt en månad. Sedan börjar det riktiga racet för att förbättra och finslipa bilen under de kommande 9 månaderna.