FIA är inte omöjliga när det gäller att göra de helt nya motorerna mer högljudda och mindre bränsle-effektiva, avslöjar presidenten Jean Todt. Fransmannen som brukar hålla låg profil gjorde kommentarerna till italienska kanalen Rai, efter mycket kritik om sportens nya ”kraftenhet” efter 2014 premiären i Australien.
”Lugnet måste lägga sig innan men handlar”, citerades Todt.
Men han indikerade att han håller med dem som tycker att mängden bränsle man måste spara för att komma i mål under ett grand prix i år är för mycket. ”Jag vill inte ha ”ekonomi körning” i Formel Ett.”, sa den forne Ferrari stallchefen. ”Den tillåtna mängden bränsle, 100kg, föreslogs av stallen. För mig är det inget problem om de vill att det ska vara 100kg”.
Men Todt sa att bränsle-sparandet inte hade något att göra med bristen på omkörningar i Melbourne. ”Det är istället aerodynamiken i bilarna och banan i Melbourne, till exempel, har aldrig varit bra för omkörningar. Jag är säker på att vi snart kommer att få se massor med omkörningar”, tillade han. ”Så vi får vänta och se innan vi drar slutsatser.”
Todt indikerade även att han är medveten om den hårda kritiken av F1’s nya turbo V6 motorer, som i depån på Albert Park liknades med ”symaskiner på hjul”.
”Ljudet är tydligt annorlunda nu och om det finns problem med det då, om stallen är överens, kan vi försöka hitta en lösning för att göra det mer högljutt”, sa han och tillade att han personligen tycker att tonerna från den nya F1 eran är ”fascinerande”.
Källa: GMM