Den stora nyheten efter att Pirelli debuterade den nya specifikationen av däck är att Mercedes långa problem kan äntligen vara över. Ferrari, å andra sidan, tycker dock att att nya specifikationen med 2013 blandningen och kevlar konstruktionen från 2012 har skadat det italienska stallets prestanda.
“Det finns ingen tvekan om att de kommer att bli bättre för vissa än andra, men jag vet fortfarande inte hur vi ligger till.” citerades Ross Brawn, Mercedes, i brasilianska Totalrace.
Den lockande analysen är naturligtvis att förmoda att Lewis Hamiltons första seger för 2013 säsongen, från pole i Ungern, är tecken på att Mercedes är den stora vinnaren i däck omskyfflingen.
Men Brawn varnar: “Men det betyder inte att samma sak kommer hända på Spa.”
Men även Pirellis motorsportchef Paul Hembert tror att Ungern kan vara bevis på att Mercedes problem äntligen är över. “Den stora skillnaden är att vi inte såg överhettningsproblemen som vi har sett dem lida av på bakdäcken de senaste 18 månaderna.” sa han. “Om de har löst de problemen, kommer Mercedes vara väldigt starka under andra halvan av säsongen,” tillade Hembery.
Samtidigt gjorde Ferrari klart, i ett pressmeddelande efter loppet, att de nya 2012/2013 däcken ”definitivt inte passade” F138 i Ungern.
“Pirellis val bidrog till att artificiellt ändra hierarkin i fältet, något som inte har behagat presidenten (Luca di Montezemolo) eller Scuderias anhängare.” tillade Ferrari. “Detta ämne kommer att bli föremål för ytterligare diskussion inom den närmaste framtiden,” avslutade meddelandet.
En aningen mer försiktig stallchef, Stefano Domenicali, sa till Totalrace: “Vi måste förstå om det har med däckets struktur att göra, eller om det har med blandningarna som tas med till varje race. Vad som är klart är att Mercedes har löst sina problem med de här nya däcken.” sa italienaren.
Käll: (GMM)