Vem hade kunnat gissa till det här resultat vi fick i dagens F1 race på Sepang International Circuit i Malaysia. Dubbla Ferrari motorer i topp före polemannen Lewis Hamilton efter en något strulig men ett väldigt spännande och roligt race.
Fernando Alonso och Ferrari var dagens smartaste stall och tog hem vinsten i Malaysias skiftande väderförhållanden. Men Spanjoren var hårt pressad av Saubers unga Mexikan Sergio Perez de sista tjugotalet varv, men ett depåstopp för sent och en liten miss lämnade dagens överraskning kvar på andra platsen.
Fakta från Malaysias GP
- 9 olika konstruktörer i topp 10
- Snabbaste Varv: Kimi Räikkönen: 1:40.722
- Snabbaste sektorer
- Sektor 1 : Nico Rosberg 295kph
- Sektor 2 : Fernando Alonso 138kph
- Sektor 3 : Daniel Ricciardo 275kph
- Hastighetsfälla: Jean-Eric Vergne 299kph
McLaren duon som startade från första led för andra racet i rad hade lite mer dåligt flyt än senast. Efter omstarten trasslade Jenson Button in sig med en HRT och fick göra ett extra depåstopp som gjorde att han hamnade lågt bak i fältet. Hamilton förlorade också efter omstarten men klarade sig ändå bra jämfört med Jensons otur, och kunde hålla tredje platsen ändå in i mål.
Kimi Räikkönen visade igen att Lotus bilen är att räkna med bland topp tio.Det gjorde även stallkamraten Grosjean som fick en otroligt bra start från sjätte rutan och var tredje man in i första ’chikanen’. Men precis som i Melbourne så slog fransmannen först ihop med annan bil, Schumacher denna gången, och körde sedan av några varv senare och fastnade i sandfållan.
Och när vi ändå är inne på otursamma förare så borde man nämna Pastor Maldonado som en än gång körde ett stabilt lopp, speciellt den senare hälften. Han var uppe och nosade på en poängplats bakom Nico Hulkenberg, när motorn gav upp och var istället tvungen att parkera bilen i garaget med två varv kvar.
Bättre gick det för stallkamraten Bruno Senna som tog sina första VM-poäng för Williams med en väldigt fin sjätte plats från trettonde startruta.
Dagens besvikelse, än en gång kanske ska sägas, var helt klart Mercedes vars bil inte alls verkar gå bra under race förhållanden. Bilen har blivit mycket bättre när det gäller kvalfart jämfört med föregående säsong, men fortfarande saknas konsekvent race fart.
Pos | No | Förare | Stall | varv | Tid/Bröt | Start | PNG |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 56 | Vinnare | 8 | 25 |
2 | 15 | Sergio Perez | Sauber | 56 | +2.2 sek | 9 | 18 |
3 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren | 56 | +14.5 sek | 1 | 15 |
4 | 2 | Mark Webber | Red Bull Racing | 56 | +17.6 sek | 4 | 12 |
5 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus | 56 | +29.4 sek | 10 | 10 |
6 | 19 | Bruno Senna | Williams F1 | 56 | +37.6 sek | 13 | 8 |
7 | 11 | Paul di Resta | Force India | 56 | +44.4 sek | 14 | 6 |
8 | 17 | Jean-Eric Vergne | Scuderia Toro Rosso | 56 | +46.9 sek | 18 | 4 |
9 | 12 | Nico Hulkenberg | Force India | 56 | +47.8 sek | 16 | 2 |
10 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes AMG | 56 | +49.9 sek | 3 | 1 |
11 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 56 | +75.5 sek | 5 | |
12 | 16 | Daniel Ricciardo | Scuderia Toro Rosso | 56 | +76.8 sek | 15 | |
13 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes AMG | 56 | +78.5 sek | 7 | |
14 | 3 | Jenson Button | McLaren | 56 | +79.7 sek | 2 | |
15 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 56 | +97.3 sek | 12 | |
16 | 21 | Vitaly Petrov | Caterham | 55 | +1 Varv | 19 | |
17 | 24 | Timo Glock | Marussia | 55 | +1 Varv | 20 | |
18 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterhamt | 55 | +1 Varv | 24 | |
19 | 18 | Pastor Maldonado | Williams F1 | 54 | +2 Varv | 11 | |
20 | 25 | Charles Pic | Marussia | 54 | +2 Varv | 21 | |
21 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT | 54 | +2 Varv | 23 | |
22 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT | 54 | +2 Varv | 22 | |
Ret | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber | 46 | +10 Varv | 17 | |
Ret | 10 | Romain Grosjean | Lotus | 3 | +53 Varv | 6 |